Page 28 - ÖZ BAKIŞ - İZMİR İl Millî Eğiitm Müdürlüğü Özel Eğitim ve Rehberlik Dergisi - SAYI 2
P. 28

Öz Bakış


                     Otizm Spektrum Bozukluğu Olan


                     Çocuklar ve Zihin Kuramı




            Psikopatoloji açısından zihin    duygu, istek ve niyetlerini      nasıl etkilediğini kavramakta
            kuramı bozuklukları ilk olarak   anlama becerisinin olmadığı      ve en önemlisi insanı diğer
            1985 yılında Baron&Cohen         ya da zayıf olduğu araştırma     canlılardan ayıran hayal
            tarafından otizm ve diğer        sonuçlarına yansıyan bir gerçektir  gücünü kullanmakta güçlük
            yaygın gelişimsel bozukluk tanılı   (Baron-Cohen ve ark. 1985).    çekmektedirler. OSB’li çocuklar
            çocuklarda tanımlanmıştır.       Araştırmalara göre; otizm,       ayrıca empati yoksunluğu ve

             Zihin kuramının varlığı         şizofreni, asperger, işitme engeli   soyut düşünceyi kavramakta
            insanın biyo-psiko-sosyal        gibi tanılarıyla bağlantılı olarak   zorluk yaşamaktadırlar. Soyut
            bir varlık olduğunu ortaya       sosyal alanda iletişim eksikliği   düşünmedeki bu yetersizlikleri
            çıkarmaktadır. Buna göre kişinin   yaşayan çocukların da zihin    sembolik oyun oynamayı,
            getirdiği biyolojik ve psikolojik   kuramı yeteneklerinin normal   karmaşık duyguları anlamayı
            özellikler onun toplum içinde    gelişim gösteren çocuklara oranla  ve kullanmayı; mizah, ironi,
            sosyalleşmesine ya da tam        daha geride olduğu bilinmektedir   yanıltma gibi üst düzey beceri
            tersi izole olmasına neden       (Yücel, 2008).                   gerektiren zihinsel durumları
            olmaktadır. Kişinin zihin kuramı   OSB’si olan çocuklar başka     anlamayı, dili toplum içinde
            gelişiminin beklenen düzeyde     insanlarla hatta ebeveynleri     işlevsel bir şekilde kullanmayı
            olması onun toplum içinde kişiler   ile dahi iletişim bozukluğu   zorlaştırmaktadır.  Zihin kuramı
            arası iletişimdeki başarısını    yaşamaktadırlar. Bu              çalışmaları ise OSB olan
            beraberinde getirir.             çocuklar sosyal etkileşime       çocukların sınırlılık yaşadıkları
                                             girememektedirler. Yaşanılan     alanlarını desteklemenin önemli
            Ancak OSB’ye sahip çocuklarda                                     bir adımıdır.
            karşısındakinin düşünce,         zihinsel durumların davranışları


                     Zihin Kuramı Öğretilebilir Mi?




            Tipik gelişim sürecinde çocuklar zihin kuramı becerilerini eğitim ile öğrenmezler. Bu beceriye doğal
            yollarla sahip olurlar. Doğal şekilde bu beceriyi edinemeyen çocuklarla bu becerileri çalışmak gereklidir. Bu
            becerileri hedef alan bir eğitim süreci, hem otizm tanısı olan çocukların sosyal alanda ve iletişim alanındaki
            becerilerini geliştirir hem de zihin okumayı öğrenmek için alternatif bir yön sunar (P.Howling, S.Baron-
            C.J.Hadwin; 2016).

            OSB’li çocuklarda zihinsel durumlar çalışırken şu yaklaşımlar kullanılmalıdır:

                1.  Öğretim küçük basamaklara ayrılmaktadır. Böylelikle karmaşık beceriler ayrı ayrı yapılar halinde
                   öğretilebilecektir.
                2.  Sistematik olarak pekiştirilen davranışlara ihtiyaç vardır.
                3.  Eğitim sadece yönergede odaklanmak yerine kavramların altında yatan prensiplere odaklıysa
                   genelleme problemi en aza indirgenebilmektedir.

                4.  Yanlışsız öğretim yöntemleri de kazanımı hızlandırmaktadır.
                5.  Çocuğun bireysel ilgi ve becerilerini göz ardı etmemek eğitim uygulamalarında birincil derecede
                   önemlidir.


            28 |  Özel Eğitim ve Rehberlik Dergisi
   23   24   25   26   27   28   29   30   31   32   33