Page 27 - ÖZ BAKIŞ - İZMİR İl Millî Eğiitm Müdürlüğü Özel Eğitim ve Rehberlik Dergisi - SAYI 2
P. 27

Öz Bakış






            İkinci Düzey Zihin Kuramı İşlevi

            İkinci düzey ve daha ileri düzey zihin kuramı becerileri ise birden fazla kişinin zihinsel durumuna ilişkin
            çıkarım yapabilme becerisi gerektirmektedir (Kaysılı, 2013). Düşünce hakkındaki düşünce olarak da
            tanımlanır.


            ↘    Metafor ve İroni: Konuşmada altta yatan gerçek  ↘ Pot Kırmayı Kavrama: Bir kişinin söylememesi
                mesajı anlama yetisini ifade eder. İmayı anlama,   gereken bir sözü, söylememesi gerektiğini
                bir konuşma içinde dolaylı olarak ifade edilen   bilmeden söylediğini kavrayabilme yetisidir.
                gerçek niyeti fark etme ve karşıdaki kişinin
                “ima” yolu ile gerçekte ne söylemek istediğini
                anlayabilme becerisidir.


            Yapılan birçok araştırma, zihin kuramı becerisi   kardeş, arkadaş ve akran ilişkisi yer almaktadır
            daha iyi düzeyde olan çocukların akranlarıyla     (Gülay, 2008).
            kıyaslandığında sosyal beceri gelişimlerinin daha iyi   Sembolik oyunun bir aşaması olan, -mış gibi
            olduğu sonucunu vermiştir. Bu da bize başkalarının   yapabilmenin de zihin kuramı gelişimine  olumlu
            düşüncelerini, duygularını anlamanın önemini      yönde katkısı olduğu bilinmektedir. –Mış gibi
            gösterir.
                                                              oyununu akranlarıyla beraber oynamak ile zihin
            Çocuklar; diğer insanlarla karşılıklı olarak      kuramı gelişimi güçlü şekilde ilişkilendirilir (Dockett
            gerçekleştirdikleri iletişim sayesinde yeni bakış   & Smith, 1995; Schwebel, Rosen & Singer, 1997)
            açıları ve davranışları doğru şekilde yorumlayabilme   Zihin kuramı yaşa bağlı gelişmeyle beraber çevreyle
            yeteneği kazanırlar (Cassidy, Werner, Rourke &    de ilişkilidir. Sosyal yönden zengin uyaranların
            Zubemish 2003).
                                                              olduğu çevrede büyüyen çocukların zihin kuramı
            Zihin kuramının gelişimine etki eden faktörler    becerilerinin, diğer çocuklara oranla daha fazla
            arasında; yaş, bilişsel, duygusal gelişim, dil becerisi,   geliştiği bilinmektedir (Hughes ve Leekam, 2004).
            sembolik oyun oynama becerisi, ebeveyn-çocuk,





































                                                                                      Temmuz 2022 - Sayı 2   | 27
   22   23   24   25   26   27   28   29   30   31   32