Page 27 - ÖZ BAKIŞ - İZMİR İl Millî Eğiitm Müdürlüğü Özel Eğitim ve Rehberlik Dergisi - SAYI 2
P. 27
Öz Bakış
İkinci Düzey Zihin Kuramı İşlevi
İkinci düzey ve daha ileri düzey zihin kuramı becerileri ise birden fazla kişinin zihinsel durumuna ilişkin
çıkarım yapabilme becerisi gerektirmektedir (Kaysılı, 2013). Düşünce hakkındaki düşünce olarak da
tanımlanır.
↘ Metafor ve İroni: Konuşmada altta yatan gerçek ↘ Pot Kırmayı Kavrama: Bir kişinin söylememesi
mesajı anlama yetisini ifade eder. İmayı anlama, gereken bir sözü, söylememesi gerektiğini
bir konuşma içinde dolaylı olarak ifade edilen bilmeden söylediğini kavrayabilme yetisidir.
gerçek niyeti fark etme ve karşıdaki kişinin
“ima” yolu ile gerçekte ne söylemek istediğini
anlayabilme becerisidir.
Yapılan birçok araştırma, zihin kuramı becerisi kardeş, arkadaş ve akran ilişkisi yer almaktadır
daha iyi düzeyde olan çocukların akranlarıyla (Gülay, 2008).
kıyaslandığında sosyal beceri gelişimlerinin daha iyi Sembolik oyunun bir aşaması olan, -mış gibi
olduğu sonucunu vermiştir. Bu da bize başkalarının yapabilmenin de zihin kuramı gelişimine olumlu
düşüncelerini, duygularını anlamanın önemini yönde katkısı olduğu bilinmektedir. –Mış gibi
gösterir.
oyununu akranlarıyla beraber oynamak ile zihin
Çocuklar; diğer insanlarla karşılıklı olarak kuramı gelişimi güçlü şekilde ilişkilendirilir (Dockett
gerçekleştirdikleri iletişim sayesinde yeni bakış & Smith, 1995; Schwebel, Rosen & Singer, 1997)
açıları ve davranışları doğru şekilde yorumlayabilme Zihin kuramı yaşa bağlı gelişmeyle beraber çevreyle
yeteneği kazanırlar (Cassidy, Werner, Rourke & de ilişkilidir. Sosyal yönden zengin uyaranların
Zubemish 2003).
olduğu çevrede büyüyen çocukların zihin kuramı
Zihin kuramının gelişimine etki eden faktörler becerilerinin, diğer çocuklara oranla daha fazla
arasında; yaş, bilişsel, duygusal gelişim, dil becerisi, geliştiği bilinmektedir (Hughes ve Leekam, 2004).
sembolik oyun oynama becerisi, ebeveyn-çocuk,
Temmuz 2022 - Sayı 2 | 27