Page 31 - ÖZ BAKIŞ - İZMİR İl Millî Eğiitm Müdürlüğü Özel Eğitim ve Rehberlik Dergisi - SAYI 2
P. 31

Öz Bakış





                           tizm, doğumla birlikte veya hayatın ilk yıllarında açığa çıkan kompleks bir
                           nöro-gelişimsel bozukluktur. Tam olarak nedeni bilinmemekle birlikte, yapılan
                  O araştırmaların bir kısmı bu farklılığın genetik temelli olabileceğini bir kısmı ise
                  çevresel etmenlerden kaynaklanabileceğini göstermektedir.

                  Otizm spektrum bozukluğu tanısı almış olan bireylerin gelişimini desteklemek için farklı eğitim
                  ve terapi yöntemleri kullanılmaktadır. Bu yöntemlerin bazıları bilimsel temelli olup bazıları ise
                  alternatif yöntemler olarak adlandırılmaktadır. Bilimsel temelli yöntemler uygulamalı davranış
                  analizi, erken yoğun davranışsal eğitim, etkinlik çizelgeleri ile öğretim, replik silikleştirme,
                  video ile model olma, fırsat öğretimi, olumlu davranışsal destek ve PECS (otizmli ve gelişimsel
                  problemleri olan bireylere hızlı bir şekilde işlevsel iletişim becerileri kazandırmak amacıyla
                  geliştirilmiş resim değiş tokuşuna dayalı bir sistem) şeklindedir.

                  Alternatif yöntemler ile ilgili detaylı bilgiler aşağıda sunulmuştur.



                  Sanat Terapisi

                  Sanat eğitimi, bireylerin yeterlilikleri    Sanat terapisinde kullanılan araç-gereçler ile
                  doğrultusunda bilişsel, sosyal ve duygusal   fiziksel olarak temasa girmeleri, yoğurmaları,
                  gelişimini olumlu yönde destekleyen, eğitici   parmakları ile boyamalar yapmaları duyusal
                  ve öğretici olması ile de bireysel ilerlemesine   olarak onların tatminlerini sağlar.
                  katkıda bulunan bir yöntemdir.
                                                              Sesleri, yoğurma maddelerini, şekilleri taklit
                  Eğitim düzeyi ya da yeterlilik seviyesi önemli   ederek ilerideki gelişimleri için davranış
                  olmadan, kişilere kendilerini özgürce ifade   taklitleri yapabilmelerine olanak sağlar.
                  etmelerini sağlayan bir alan açar. Bireyler   Bununla birlikte sanat terapisi çalışmalarının
                  sanat terapisi ile kendi hissettiklerini,   otizmli bireylerin yaşıtları ile birlikte vakit
                  düşüncelerini ve isteklerini;  renklerle,   geçirebilecekleri farklı ortamlarda sunulması
                  şekillerle, sembollerle (Ersöz Ünal, 2006.),   ilişkisel gelişimlerine de katkı sunacaktır
                  müzikle veya dansla diğer kişilere aktarırlar.  (Ersöz Ünal, 2006).

                  Otizmli bireyler sosyal ilişkiler kurma ve
                  kendilerini toplumda ifade etme
                  açısından yetersizlik yaşarlar. Sanat
                  terapisi ile kendi iç dünyalarını,
                  yaratmış oldukları sanat yoluyla
                  göstererek dış dünyayla bağlantı
                  kurarlar. Sözel olmayan, kurmuş
                  oldukları bu bağlantı kendini ifadeyi
                  sağladığı için duygusal olarak
                  rahatlamalarını sağlar.













                                                                                       Temmuz 2022 - Sayı 2  |  31
   26   27   28   29   30   31   32   33   34   35   36