Page 31 - ÖZ BAKIŞ - İZMİR İl Millî Eğiitm Müdürlüğü Özel Eğitim ve Rehberlik Dergisi - SAYI 2
P. 31
Öz Bakış
tizm, doğumla birlikte veya hayatın ilk yıllarında açığa çıkan kompleks bir
nöro-gelişimsel bozukluktur. Tam olarak nedeni bilinmemekle birlikte, yapılan
O araştırmaların bir kısmı bu farklılığın genetik temelli olabileceğini bir kısmı ise
çevresel etmenlerden kaynaklanabileceğini göstermektedir.
Otizm spektrum bozukluğu tanısı almış olan bireylerin gelişimini desteklemek için farklı eğitim
ve terapi yöntemleri kullanılmaktadır. Bu yöntemlerin bazıları bilimsel temelli olup bazıları ise
alternatif yöntemler olarak adlandırılmaktadır. Bilimsel temelli yöntemler uygulamalı davranış
analizi, erken yoğun davranışsal eğitim, etkinlik çizelgeleri ile öğretim, replik silikleştirme,
video ile model olma, fırsat öğretimi, olumlu davranışsal destek ve PECS (otizmli ve gelişimsel
problemleri olan bireylere hızlı bir şekilde işlevsel iletişim becerileri kazandırmak amacıyla
geliştirilmiş resim değiş tokuşuna dayalı bir sistem) şeklindedir.
Alternatif yöntemler ile ilgili detaylı bilgiler aşağıda sunulmuştur.
Sanat Terapisi
Sanat eğitimi, bireylerin yeterlilikleri Sanat terapisinde kullanılan araç-gereçler ile
doğrultusunda bilişsel, sosyal ve duygusal fiziksel olarak temasa girmeleri, yoğurmaları,
gelişimini olumlu yönde destekleyen, eğitici parmakları ile boyamalar yapmaları duyusal
ve öğretici olması ile de bireysel ilerlemesine olarak onların tatminlerini sağlar.
katkıda bulunan bir yöntemdir.
Sesleri, yoğurma maddelerini, şekilleri taklit
Eğitim düzeyi ya da yeterlilik seviyesi önemli ederek ilerideki gelişimleri için davranış
olmadan, kişilere kendilerini özgürce ifade taklitleri yapabilmelerine olanak sağlar.
etmelerini sağlayan bir alan açar. Bireyler Bununla birlikte sanat terapisi çalışmalarının
sanat terapisi ile kendi hissettiklerini, otizmli bireylerin yaşıtları ile birlikte vakit
düşüncelerini ve isteklerini; renklerle, geçirebilecekleri farklı ortamlarda sunulması
şekillerle, sembollerle (Ersöz Ünal, 2006.), ilişkisel gelişimlerine de katkı sunacaktır
müzikle veya dansla diğer kişilere aktarırlar. (Ersöz Ünal, 2006).
Otizmli bireyler sosyal ilişkiler kurma ve
kendilerini toplumda ifade etme
açısından yetersizlik yaşarlar. Sanat
terapisi ile kendi iç dünyalarını,
yaratmış oldukları sanat yoluyla
göstererek dış dünyayla bağlantı
kurarlar. Sözel olmayan, kurmuş
oldukları bu bağlantı kendini ifadeyi
sağladığı için duygusal olarak
rahatlamalarını sağlar.
Temmuz 2022 - Sayı 2 | 31