Page 36 - ÖZ BAKIŞ - İZMİR İl Millî Eğiitm Müdürlüğü Özel Eğitim ve Rehberlik Dergisi - SAYI 2
P. 36

Öz Bakış



                  Ağır Metallerden Arındırma

                  Bu tedavi yöntemi otizm spektrum bozukluğuna neden olduğu düşünülen kadmiyum, cıva,
                  arsenik, kurşun, alüminyum gibi ağır metallerin vücuttan arındırılmasına dayanmaktadır. (Geier
                  ve ark. 2008). Bu konuda büyük payın cıvaya ait olduğu düşünülmektedir. Bu düşüncenin
                  oluşumunda içinde etil cıva bulunan aşıların sık yapıldığı zamanlarda çocuklarda otizm
                  spektrum bozukluğu belirtilerinin artış göstermesi etkili olmuştur. (Geier ve ark. 2008). Diğer
                  metallerin vücutta birikmesiyle otizm spektrum bozukluğu arasında alan yazında pek fazla
                  bilgi bulunmadığı görülmüştür.

                  Otizm spektrum bozukluğu olan bireylerde iyileştirici yönü olması düşüncesiyle metallerin
                  atımı için şelasyon tedavisi kullanılmaktadır. Etil cıva kullanımı ve otizm spektrum bozukluğu
                  arasındaki bağlantıyı inceleyen birçok araştırma bulunmaktadır. Yapılan araştırmalarda etil
                  cıva ve otizm spektrum bozukluğu arasında bir ilişki olmadığı gözlemlenmiştir.


                  Hiperbarik Oksijen Tedavisi

                  Otizmli çocuklarda beynin bazı kısımlarında hipoperfüzyon (yetersiz kan beslemesi)
                  olduğuna dair bazı kanıtlara rastlanmıştır (Boddaert ve Zilbovicious 2002). Buna dayanarak
                  hiperbarik oksijen tedavisinin inflamasyonu azaltıp hiperperfüzyonu artıracağı ön görülmüştür
                  (Rossignol 2007). Tedavide atmosfer basıncının 1’in üstündeyken %100 oksijen solunması
                  hiperbarik oksijen tedavisi, atmosfer basıncının 1’in üzerindeyken normal hava solunması
                  hiperbarik tedavi olarak adlandırılmaktadır. Rossignol tarafından her iki tedavinin de otizmli
                  çocuklar üzerinde yararlı olduğu öngörülmektedir (Rossignol ve ark. 2007).

                  Yukarıda bahsedilen tüm bu alternatif yöntemler tek başına otizmde ilerleme
                  sağlamamaktadır. Bireylere verilen özel eğitim desteğinin yanında sadece onları destekleyici
                  yöntemler olarak karşımıza çıkmaktadır. Özel eğitimde asıl olan bireylere uygun, yoğun ve
                  planlı bir özel eğitimdir. Bireylerin gelişiminde ilk sıraya almamız gereken husus budur. Bireye
                  verilen doğru yöntem ve tekniklerle verilmiş olan eğitimi, yine bireylere uygun seçilmiş olan
                  alternatif yöntemlerle destekleyebiliriz.




































            36 |  Özel Eğitim ve Rehberlik Dergisi
   31   32   33   34   35   36   37   38   39   40   41