Page 36 - ÖZ BAKIŞ - İZMİR İl Millî Eğiitm Müdürlüğü Özel Eğitim ve Rehberlik Dergisi - SAYI 2
P. 36
Öz Bakış
Ağır Metallerden Arındırma
Bu tedavi yöntemi otizm spektrum bozukluğuna neden olduğu düşünülen kadmiyum, cıva,
arsenik, kurşun, alüminyum gibi ağır metallerin vücuttan arındırılmasına dayanmaktadır. (Geier
ve ark. 2008). Bu konuda büyük payın cıvaya ait olduğu düşünülmektedir. Bu düşüncenin
oluşumunda içinde etil cıva bulunan aşıların sık yapıldığı zamanlarda çocuklarda otizm
spektrum bozukluğu belirtilerinin artış göstermesi etkili olmuştur. (Geier ve ark. 2008). Diğer
metallerin vücutta birikmesiyle otizm spektrum bozukluğu arasında alan yazında pek fazla
bilgi bulunmadığı görülmüştür.
Otizm spektrum bozukluğu olan bireylerde iyileştirici yönü olması düşüncesiyle metallerin
atımı için şelasyon tedavisi kullanılmaktadır. Etil cıva kullanımı ve otizm spektrum bozukluğu
arasındaki bağlantıyı inceleyen birçok araştırma bulunmaktadır. Yapılan araştırmalarda etil
cıva ve otizm spektrum bozukluğu arasında bir ilişki olmadığı gözlemlenmiştir.
Hiperbarik Oksijen Tedavisi
Otizmli çocuklarda beynin bazı kısımlarında hipoperfüzyon (yetersiz kan beslemesi)
olduğuna dair bazı kanıtlara rastlanmıştır (Boddaert ve Zilbovicious 2002). Buna dayanarak
hiperbarik oksijen tedavisinin inflamasyonu azaltıp hiperperfüzyonu artıracağı ön görülmüştür
(Rossignol 2007). Tedavide atmosfer basıncının 1’in üstündeyken %100 oksijen solunması
hiperbarik oksijen tedavisi, atmosfer basıncının 1’in üzerindeyken normal hava solunması
hiperbarik tedavi olarak adlandırılmaktadır. Rossignol tarafından her iki tedavinin de otizmli
çocuklar üzerinde yararlı olduğu öngörülmektedir (Rossignol ve ark. 2007).
Yukarıda bahsedilen tüm bu alternatif yöntemler tek başına otizmde ilerleme
sağlamamaktadır. Bireylere verilen özel eğitim desteğinin yanında sadece onları destekleyici
yöntemler olarak karşımıza çıkmaktadır. Özel eğitimde asıl olan bireylere uygun, yoğun ve
planlı bir özel eğitimdir. Bireylerin gelişiminde ilk sıraya almamız gereken husus budur. Bireye
verilen doğru yöntem ve tekniklerle verilmiş olan eğitimi, yine bireylere uygun seçilmiş olan
alternatif yöntemlerle destekleyebiliriz.
36 | Özel Eğitim ve Rehberlik Dergisi