Page 38 - ÖZ BAKIŞ - İZMİR İl Millî Eğiitm Müdürlüğü Özel Eğitim ve Rehberlik Dergisi - SAYI 2
P. 38

Öz Bakış






               PROJE



            Otizm Tanılı Çocuğa Sahip Ailelerinin

            Psikolojik


            İyi Oluş Düzeylerin



            Arttırılmasına Yönelik


            Aile Eğitimi





            Bornova Rehberlik ve Araştırma Merkezi

            Proje Ekibi

            Ebru GÜRÇAY         Yelda ATAN         Asuman AKTAŞ
            Uzm. Psikolojik Danışman   Uzm. Psikolojik Danışman   Psikolojik Danışman
            Kübra CANIGÜZEL
            Psikolojik Danışman
            Yayakent Ortaokulu


                     ilenin toplum içindeki   sebeple de sosyal etkileşim ve   olan en işlevsel yöntemin grup
                     değerini belirleyen en   iletişimde sorunlara neden olan   eğitim programları olduğu
            A önemli işlevi, ailenin         tıbbi bir durumdur. Çocukluğun   düşünülmektedir.
            toplumun devamını sağlamak       ilk üç yılında ortaya çıkan bu   Bu programlarda ailelerin destek
            amacıyla topluma yeni ve         gelişimsel bozukluk ömür boyu    grup toplantılarında duygularını
            sağlıklı bireyler kazandırmasıdır.   sürmektedir (Acıbadem, 2021).   paylaşması, çocuklarının eğitim
            Ancak yetersizliği olan çocuğa   Özellikle bu durum aileler için   durumlarını ve onlara yönelik
            sahip aileler bu bakış açısı     depresyon ve kaygı kaynağı       eğitim olanaklarını tartışmaları,
            ile değerlendirildiklerinde      olabilmektedir.                  alternatif eğitimler, yasal haklar
            toplum tarafından                Yetersizliği olan bir çocuğun    ve alternatif ilgi alanlarını
            değersizleştirilebildikleri gibi,   yaşam boyu bakımını yönetmek   paylaşmalarının kaygı düzeylerini
            kendilerini değersiz olarak      zorunda kalan bir aile kendi     azalttığı ve kendilerini daha
            algılayabilirler ve hissedebilirler.
                                             yaşam döngüsü içerisinde         rahat hissettirdiği görülmüştür
            Otizm Spektrum Bozukluğu         benzersiz stresörler ve          (Cavkaytar, 1999).
            (OSB) olan bir çocuğa sahip      beklentiler ile karşı karşıya kalır.
            olma durumu ailenin normal       Yaşadığı en temel duygu yalnızlık
            gelişim sürecini önemli bir      ve çaresizliktir. Sosyal destek
            şekilde kesintiye uğratmaktadır.   ailelerin stres yaratan durumu
            Otizm Spektrum Bozukluğu; ya     yönetmelerinde ve stresle baş
            da kısa adıyla OSB, bir bireyin   etme becerilerinde önemli bir
            beyninin gelişiminde başkalarını   etkendir. Bu sebeple yalnızlık
            nasıl algıladığını ve onlarla nasıl   ve çaresizlik gibi olumsuz
            sosyalleştiğini etkileyen, bu    duygularla baş etmeye yardımcı



            38 |  Özel Eğitim ve Rehberlik Dergisi
   33   34   35   36   37   38   39   40   41   42   43