Page 38 - ÖZ BAKIŞ - İZMİR İl Millî Eğiitm Müdürlüğü Özel Eğitim ve Rehberlik Dergisi - SAYI 2
P. 38
Öz Bakış
PROJE
Otizm Tanılı Çocuğa Sahip Ailelerinin
Psikolojik
İyi Oluş Düzeylerin
Arttırılmasına Yönelik
Aile Eğitimi
Bornova Rehberlik ve Araştırma Merkezi
Proje Ekibi
Ebru GÜRÇAY Yelda ATAN Asuman AKTAŞ
Uzm. Psikolojik Danışman Uzm. Psikolojik Danışman Psikolojik Danışman
Kübra CANIGÜZEL
Psikolojik Danışman
Yayakent Ortaokulu
ilenin toplum içindeki sebeple de sosyal etkileşim ve olan en işlevsel yöntemin grup
değerini belirleyen en iletişimde sorunlara neden olan eğitim programları olduğu
A önemli işlevi, ailenin tıbbi bir durumdur. Çocukluğun düşünülmektedir.
toplumun devamını sağlamak ilk üç yılında ortaya çıkan bu Bu programlarda ailelerin destek
amacıyla topluma yeni ve gelişimsel bozukluk ömür boyu grup toplantılarında duygularını
sağlıklı bireyler kazandırmasıdır. sürmektedir (Acıbadem, 2021). paylaşması, çocuklarının eğitim
Ancak yetersizliği olan çocuğa Özellikle bu durum aileler için durumlarını ve onlara yönelik
sahip aileler bu bakış açısı depresyon ve kaygı kaynağı eğitim olanaklarını tartışmaları,
ile değerlendirildiklerinde olabilmektedir. alternatif eğitimler, yasal haklar
toplum tarafından Yetersizliği olan bir çocuğun ve alternatif ilgi alanlarını
değersizleştirilebildikleri gibi, yaşam boyu bakımını yönetmek paylaşmalarının kaygı düzeylerini
kendilerini değersiz olarak zorunda kalan bir aile kendi azalttığı ve kendilerini daha
algılayabilirler ve hissedebilirler.
yaşam döngüsü içerisinde rahat hissettirdiği görülmüştür
Otizm Spektrum Bozukluğu benzersiz stresörler ve (Cavkaytar, 1999).
(OSB) olan bir çocuğa sahip beklentiler ile karşı karşıya kalır.
olma durumu ailenin normal Yaşadığı en temel duygu yalnızlık
gelişim sürecini önemli bir ve çaresizliktir. Sosyal destek
şekilde kesintiye uğratmaktadır. ailelerin stres yaratan durumu
Otizm Spektrum Bozukluğu; ya yönetmelerinde ve stresle baş
da kısa adıyla OSB, bir bireyin etme becerilerinde önemli bir
beyninin gelişiminde başkalarını etkendir. Bu sebeple yalnızlık
nasıl algıladığını ve onlarla nasıl ve çaresizlik gibi olumsuz
sosyalleştiğini etkileyen, bu duygularla baş etmeye yardımcı
38 | Özel Eğitim ve Rehberlik Dergisi