Page 33 - ÖZ BAKIŞ - İZMİR İl Millî Eğiitm Müdürlüğü Özel Eğitim ve Rehberlik Dergisi - SAYI 2
P. 33
Öz Bakış
Duyu bütünleme aşamaları; Bu örnekteki gibi gelişen sürecin herhangi bir
↘ Çevreden gelen uyaranların duyusal aşamasında ortaya çıkabilecek bir aksaklık ya da
organlarımız tarafından hissedilmesi, problem sonucu “Duyu Bütünleme Bozukluğu”
ortaya çıkabilir. Bazen genetik bazen de çevresel
↘ Merkezi sinir sisteminde bu bilgilerin faktörler bu bozukluğa yol açar.
işlenmesi,
Bu bozukluk bireyin aktiviteyi yapmasını engeller
↘ İşlenen bilgilere uygun bir cevabın ya da zorlaştırır. Bizim için çok basit olan bir eylem
oluşturulması, onun için oldukça zor ve karmaşık bir haldedir.
↘ Verilen cevabın harekete geçirilmesidir. Duyu bütünleme problemi olan çocuklarda
Fiziksel, sosyal, psikolojik ve akademik gelişimin en görülebilecek özellikler; kaba motor hareketleri geç
önemli parçası duyu bütünlemedir. Duyu bütünleme öğrenmeleri, her şeyi koklama ihtiyacı duymaları
sürecinde bir sorun varsa vermesi gereken ve ağızlarına sokmaları, yemek seçmeleri ve yeni
duygusal, iletişime yönelik ya da öğrenme ile ilgili tatlara karşı direnç göstermeleri, yüksek seslere
olan bir cevabı vermekte sorun yaşıyor olabilir. karşı hassas olmaları, ince motor becerilerde zayıf
olmaları, odaklanma problemlerinin olması, parmak
Bir örnekle;
ucunda yürümeleri gibi sıralanabilir (http://www.
բ Duyusal Kayıt: “Elim bir şeye dokunuyor.” duyusalakademi.com/).
բ Konumlama ve Dikkat: “Dokunduğum yer
çok sivri.”
բ Yorum: “Elime batabilir.”
բ Cevabın organizasyonu: “Elimi çekmem
gerekir.”
բ Cevabın uygulanması: Elini çeker.
Temmuz 2022 - Sayı 2 | 33