Page 26 - ÖZ BAKIŞ - İZMİR İl Millî Eğiitm Müdürlüğü Özel Eğitim ve Rehberlik Dergisi - SAYI 2
P. 26

Öz Bakış


































                     Zihin Kuramı İşlevleri



                    ihin kuramı dört ve beş yaş civarlarında kendini göstermeye başlamaktadır. Konuşma becerileri
                    gelişen ve büyümeye ilk adımı atan çocuklar, diğer kişilerin niyetleri olabileceğini ve belli amaçlar
            Z doğrultusunda belli şekilde hareket edebileceklerini öğrenmeye başlamaktadırlar. Bu durumda
            çocukların aile içinde ve dış sosyal hayatta ne kadar aktif oldukları, ne tarz rol öğrenip edindiklerinin de
            büyük önemi bulunmaktadır. Öte yandan zihin kuramı yeteneklerinde yaşla aynı doğrultuda olarak basitten
            karmaşığa doğru bir gelişim gözlenmektedir. Bu sebepledir ki zihin kuramı yetenekleri karmaşık ve yüksek
            düzey işlevler içinde, gelişimsel olarak artan bir şekilde derecelendirilmektedir (Moran,2013).

            Buna göre zihin kuramında işlevler şu şekildedir:

            Birinci Düzey Zihin Kuramı İşlevi

            Bu düzey başkalarının yanlış düşüncelerini saptama becerisini içermektedir. Bu becerinin de üç boyutu
            bulunmaktadır.

               ↘  Duyguları Anlamak: Duyguları anlama           ↘  Arzuları Anlamak: Arzular bir kişinin hedefleri
                 zihin kuramı becerilerinin en temel yapı          ve amaçlarını içeren ve temelinde istemek,
                 taşlarından biridir ve çocuklar gelişimin erken   dilemek,  umut etmek (ummak), önemsemek
                 dönemlerinden itibaren duyguları hakkında         (ilgilenmek),  korkmak gibi zihinsel durumları
                 konuşmaya başlamaktadırlar (Reisberg  &           da anlamayı içeren geniş bir zihinsel durumu
                 Hertel,  2004). Örneğin; Duyguları anlama 5       kapsamaktadır.
                 aşamada çalışılmaktadır.                       ↘  İnançları Anlamak: İnançlar günlük zihinsel
                  1.  Fotoğraflardaki yüz ifadelerinden            anlayışımızın bir merkezi olup,  kasıtlı olarak
                     duyguları tanıma.
                                                                   bir şey hakkında düşünmeyi içermektedir.
                  2.  Şematik çizimlerden duyguları tanıma         İnanç anlayışı, düşünmek, bilmek, merak

                  3.  Durum temelli duyguları tanıma               etmek, zannetmek (ümit etmek) ve hayal
                  4.  İstek temelli duyguları tanıma               etmek gibi zihinsel durumları da içinde
                                                                   barındırır.
                  5.  İnanç temelli duyguları tanıma.




            26 |  Özel Eğitim ve Rehberlik Dergisi
   21   22   23   24   25   26   27   28   29   30   31