Page 24 - ÖZ BAKIŞ - İZMİR İl Millî Eğiitm Müdürlüğü Özel Eğitim ve Rehberlik Dergisi - SAYI 2
P. 24

Öz Bakış








                     Zihin Kuramı Gelişimi





                     ipik gelişim gösteren çocuk doğduğu      zihinsel fonksiyon gelişimi çok önemlidir (Frith,
                     andan itibaren dünyaya temel bir bilgi ile   1995).
            T gelir. Yeni doğan bebek basit bir zaman,        Zihin kuramının görülmeye başlandığı yaş ile ilgili
            uzay ve nedensellik gibi kavramların farkındadır.   farklı düşünceler olmasına rağmen psikolojik
            Hatta yeni doğan bebek nesneler ve kişilerden     durumu anlamının henüz bebeklik döneminde
            farklı yanıtlar geldiğini de bilir. Ayrıca bebekler özel   başladığı bilim insanları tarafından kabul
            kelimeler de öğrenebilirler; çünkü olaylar ve şeyler   edilmektedir.
            hakkında insanların yaptıkları temsilleri anlayabilirler.
                                                              Zihin kuramının geliştiğinin ilk göstergeleri kendisi
            Simgeleme sayesinde ise bilgilerin zihinde kelime   dışındaki kişilerin düşüncelerini anlayabilme ve
            olarak algılanması sağlanır. Bununla beraber,     onlarla bu yönde bir etkileşimi başlatabilmedir.
            birinci yaşın ortalarına doğru bebekler büyük bir   (Cadinu & Kiesner, 2000; Wellman, 2002).
            adım atarlar, gerçek dünya ile ilgili simgelemelere   Farrar ve Maag’da (2002) zihin kuramına göre
            başlarlar.
                                                              normal gelişim gösteren çocukların toplum içinde
            Bilgi hakkındaki bilgiyi öğrenme, simgeleştirme   sağlıklı iletişim kurabilen daha sosyal bireyler
            ve üst biliş geliştirmektedir. Bunun için yüksek bir   olduğunu belirtmişlerdir.



            Aşağıda bireylerde yaşlara göre zihin kuramının gelişimi özelliklerine yer verilmektedir:

               ↘  Yeni doğan: Duyguları anlama ve tepki verme sosyal iletişimin temel taşıdır ve yaşamın ilk yıllarından

                 itibaren gelişmeye başlar.
               ↘  Bir yaş: Çocuk birinci yaşında kendisinin başkalarından farklı olduğunu anlar. İlerleyen süreçlerde
                 gittikçe kandırmacaları anlamaya başlar. Bu da çocukta zihin kuramı yeteneğinin oluşmaya
                 başladığının göstergesidir (Leslie, 1987).

               ↘  İki yaş:  İki yaşındaki çocuk başkalarının zihinsel durumları olduğunu anlayabilir. Bu durum çocukların
                 oyunlarında oyuncakları ile oynarken kolaylıkla gözlemlenebilir.

               ↘  Üç yaş: Üçüncü yılda zihinsel durumları anlamada bir artış olacaktır.  Çocuk başkalarının
                 düşüncelerini anlamaya başlar. Basit bir arzuyu, düşünceyi anlamlandırmada ilerleme gösterir.
               ↘  Dört yaş: Bu yılda çocuk yanlış inanışı kavramaya başlayarak ve başkalarının istek ve niyetlerini
                 anlamaya başlar.



            Zihin kuramı becerilerinin çocuklarda değerlendirilmesi ilk olarak Wimmer ve Perner tarafından 1983
            yılında gerçekleştirilmiştir. Bu araştırmada, çocukların başkalarının zihinsel durumlarını çıkarsama
            yeteneğini ölçebilmek amacıyla “Beklenmedik Yer Değiştirme Testi” (Unexpected Transfer Test) ve
            bu yöntem içinde geliştirdikleri öyküler kullanılmıştır. Sonuç olarak, dört yaşından itibaren çocukların
            inançlarını diğerlerinin inançlarından ayırt edebildiklerini, aradaki farkı anlayabildiklerini






            24 |  Özel Eğitim ve Rehberlik Dergisi
   19   20   21   22   23   24   25   26   27   28   29