Page 22 - ÖZ BAKIŞ - İZMİR İl Millî Eğiitm Müdürlüğü Özel Eğitim ve Rehberlik Dergisi - SAYI 2
P. 22

Öz Bakış




                 KAPAK KONUSU

            Otizm Spekturum


                                                           &
            Bozukluğu





            Zihin Kuramı






            Canan Gaye KÜÇÜKKILINÇ       / Özel Eğitim Öğretmeni
            Gaziemir Rehberlik ve Araştırma Merkezi

            Zihin kuramı diğer kişilerin zihinsel süreçlerinden (düşünceler, inançlar, istekler ve niyetler
            vb.)  bir anlam çıkarabilme, bu çıkarımı kullanarak onların ne söylemek istedikleri ve ne
            söyleyeceklerini tahmin ederek buna bağlı nasıl davranabileceklerini de yordama becerisidir.
            (P.Howling, S.Baron-C.J.Hadwin; 2016).


                     işilerin birbiriyle ilişki
                     halindeyken, soyut
            K zihinsel düşünme
            becerilerini kullandığı ve dinamik bir
            şekilde etkileşim gösterdiği süreci
            “zihin kuramı” olarak adlandırabiliriz
            (Smith, Cowie ve Blades, 2003).
            Bunun yanı sıra Baron-Cohen
            (1997), zihin kuramını zihin okuma
            şeklinde de tanımlamaktadırlar.

            Her insan farklı düşüncelere,
            isteklere, inançlara ve duygulara
            sahiptir. Diğer tüm özelliklerimiz
            gibi aslında zihnimiz de bireyseldir.
            Herkesin kendine özgü bir biçimde
            işleyen bir zihin yapısı olduğundan,
            bireyler arasında inançlar,
            düşünceler, tavırlar ve davranışlar
            farklılık göstermektedir.

            Kişilerin sahip olduğu bu yapıya
            içinde yaşadığı toplumun etkisi
            vardır. Her toplum içinde yaşadığı
            insanı farklı şekillerde etkileme
            özelliğine sahiptir (Welman ve
            Lagattuta, 2000).


            22 |  Özel Eğitim ve Rehberlik Dergisi
   17   18   19   20   21   22   23   24   25   26   27