Page 22 - ÖZ BAKIŞ - İZMİR İl Millî Eğiitm Müdürlüğü Özel Eğitim ve Rehberlik Dergisi - SAYI 2
P. 22
Öz Bakış
KAPAK KONUSU
Otizm Spekturum
&
Bozukluğu
Zihin Kuramı
Canan Gaye KÜÇÜKKILINÇ / Özel Eğitim Öğretmeni
Gaziemir Rehberlik ve Araştırma Merkezi
Zihin kuramı diğer kişilerin zihinsel süreçlerinden (düşünceler, inançlar, istekler ve niyetler
vb.) bir anlam çıkarabilme, bu çıkarımı kullanarak onların ne söylemek istedikleri ve ne
söyleyeceklerini tahmin ederek buna bağlı nasıl davranabileceklerini de yordama becerisidir.
(P.Howling, S.Baron-C.J.Hadwin; 2016).
işilerin birbiriyle ilişki
halindeyken, soyut
K zihinsel düşünme
becerilerini kullandığı ve dinamik bir
şekilde etkileşim gösterdiği süreci
“zihin kuramı” olarak adlandırabiliriz
(Smith, Cowie ve Blades, 2003).
Bunun yanı sıra Baron-Cohen
(1997), zihin kuramını zihin okuma
şeklinde de tanımlamaktadırlar.
Her insan farklı düşüncelere,
isteklere, inançlara ve duygulara
sahiptir. Diğer tüm özelliklerimiz
gibi aslında zihnimiz de bireyseldir.
Herkesin kendine özgü bir biçimde
işleyen bir zihin yapısı olduğundan,
bireyler arasında inançlar,
düşünceler, tavırlar ve davranışlar
farklılık göstermektedir.
Kişilerin sahip olduğu bu yapıya
içinde yaşadığı toplumun etkisi
vardır. Her toplum içinde yaşadığı
insanı farklı şekillerde etkileme
özelliğine sahiptir (Welman ve
Lagattuta, 2000).
22 | Özel Eğitim ve Rehberlik Dergisi