Page 25 - ÖZ BAKIŞ - İZMİR İl Millî Eğiitm Müdürlüğü Özel Eğitim ve Rehberlik Dergisi - SAYI 2
P. 25

Öz Bakış














                     Bir “Beklenmedik Yer Değiştirme Testi” olan Sally-Ann testi en çok bilinen ve yaygın
                     kullanılan ölçüm aracıdır. Bu testi geçmesi için çocuğun başka kişilerin zihinsel
                     süreçlerinin kendi zihinsel süreçlerinden farklı olabileceğini bilerek davranması
                     gerekmektedir.

                     Uygulanan ana testin adımları şu şekildedir:


                       ↘  Testte Sally ve Ann isimli oyuncak bebekler kullanılır. Önce Sally ve Ann çocuklara
                          tanıtılır, ardından çocukların bu isimleri hatırlayıp hatırlamadıkları (adlandırma
                          sorusu) sorulur. Devamında çocuklara hazırlanan bir öykü anlatılır.
                       ↘  Bu sırada odanın içinde bir kutu ve sepet bulunmaktadır. Anlatılan öyküde;  Sally

                          odadayken topunu sepete koyup bahçeye oynamaya çıkar. Bu sırada Ann topu
                          alarak kutunun içine koyar. Sally odaya tekrar girdiğinde ise topunu yerinde
                          bulamaz.
                       ↘  Çocuklara Sally’nin topu için nereye bakacağını düşündükleri sorulur (inanç/
                          düşünce sorusu). Daha sonra çocuklara gerçeklik (aslında top nerededir?) ve
                          bellek (top ilk önce neredeydi?) soruları sorulur. Eğer çocuklar Sally’nin sepetin
                          içine bakacağı cevabını vermişlerse (Bu Sally‘nin orada olmadığı için topun yerini
                          bilmediğinden sepete bakacağını fark etmeleri anlamına gelmektedir) testi
                          geçerler.



                     Bu testi geçen deneklerin, başkalarının kendilerinden farklı algıları, duyguları,
                     düşünceleri olacağını ve kendisinin bildiği bir şeyi başkalarının bilemeyeceğini ayırt
                     edebildiklerini; başkalarının da duygu ve düşünceleri olduğunu anladıklarını ve
                     başkalarıyla olan ilişkilerini yorumlayabilme yetilerinin olabileceğini göstermektedir.

                     Otizm Spectrum Bozukluğu (OSB) tanısı olan çocukların bu alanda yetersiz gelişim
                     gösterdikleri görülmüştür. (Baron-Cohen, Leslie, & Frith, 1985). Öte yandan tipik gelişim
                     gösteren dört yaşındaki bir çocuk yanlış inanış testini geçebilirken, üç yaşındaki tipik
                     gelişim gösteren bir çocuğun bu testi geçemediği tespit edilmiştir (Castelli, 2006).

                     Zihin kuramı becerilerinin gelişmesi ile çocuklar aslında gerçeğin tek olduğunu ancak
                     bu gerçeğin diğer kişilerin zihinlerinde farklı olarak temsil edilebileceğini kavrayabilirler
                     (Moore ve Frye, 1991).















                                                                                       Temmuz 2022 - Sayı 2  |  25
   20   21   22   23   24   25   26   27   28   29   30