Page 15 - ÖZ BAKIŞ - İZMİR İl Millî Eğiitm Müdürlüğü Özel Eğitim ve Rehberlik Dergisi
P. 15

Öz Bakış



            Öz‐şefkat düzeyleri yüksek bireylerin amaçlarına   Bireyin yaşadığı başarısızlık, yetersizlik hissi
            ulaşmak için kendilerini yeterli buldukları ve    karşısında kendisine gösterilen anlayış, destek,
            kendilerini motive ettikleri, yanlışlar yapmaktan   motivasyon ve yapıcı eleştiriler bir süre sonra
                                                              zor zamanlarında içselleştirdiği sese dönüşür.
            daha az korktukları, bu doğrultuda gerekli
                                                              Bu içsel ses, kendisiyle dostça ve şefkatli bir
            sorumluluğu almaya hazır oldukları söylenebilir.
                                                              diyalog geliştirebilmesini sağlayarak öz şefkatinin
            (İskender, 2009; Kuzu, 2018; Neff, 2003b).
                                                              temellerini oluşturur.
            Olumsuz durumlar karşısında kendilerini
                                                              İnsanların kendilerine karşı öz şefkatle yaklaşmaları
            iyileştirebilmenin yollarını ararken dışardan destek   her ne kadar farklılıklar gösterse de Germer ve
            almaktan da çekinmezler (Bayar, 2016). Dolayısıyla   Neff (2020)’e göre öz şefkat öğrenilebilen ve

            öz şefkat düzeyi yüksek bireyler kendi zaaf ve    geliştirilebilen bir beceridir.
            başarısızlıklarını affedebilir ve bir insan olarak sahip   Çocuklarına iyi bir gelecek sağlamaya çalışan
            olduğu sınırlılıkların farkında olarak kendine saygı   anne ve babalar, çocukların öğrenme serüvenine
            duyabilmektedirler (Uyanık ve Çevik, 2020).       rehberlik eden öğretmenler, yoğun bir tempoyla
                                                              çalışan doktorlar, öğrenciler,  hangi yaşta, hangi
            Ağlayan bir çocuğun, annesi onu düştüğü yerden
                                                              mevkide veya statüde olduğumuz fark etmeksizin
            kaldırıp kucağında sardığında dinmeye başlar      bu beceriyi kazanabilmemizin yolu hissettiğimiz

            ağrıyan yerin acısı. Birey kişilik yapısı ve benlik
                                                              duygusal acının çıkardığı sesi fark etmek, bu
            algısını şekillendirecek bu uzun maratonda ilk    duygusal acıdan kaçınmak yerine kendimize karşı
            bağlanışı, sevgiyi, şefkati ve fedakârlığı anne ile   açık, yargısız, sevecen, kabullenici ve hoşgörülü
            deneyimler. Çevresinde bulunan ve hayatına giren   olmakla başlar. Hata yaptığınızda sizi acımasızca
            insanlar da bu deneyime katkı sunar.              eleştiren sese değil, daha nazik ve yumuşak tonda
                                                              sizi destekleyen sese kulak verin.





                                        İçinize ektiğiniz tohum

                             ancak sulamaya başladığınız zaman
                                                      yeşerir.





            KAYNAKÇA


            1.   Bayar, Ö. (2016). Üniversite Öğrencilerinde Öz-Şefkatin Yordayıcıları Olarak   7.   Kirkpatrick, K. L. (2005). Enhancing self‐compassion using a Gestalt two‐chair
               Bağlanma Tarzı Ve Algılanan Sosyal Destek. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi).   intervention (Doktora Tezi). The University of Texas, Austin
               Hacettepe Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara
                                                              8.   Neff, K. (2003a) Self-compassion: an alternative conceptualization of a healthy
            2.   Bayar, Ö., & Tuzgöl Dost, M. (2018). Üniversite öğrencilerinde öz-şefkatin   attitude toward oneself. Self-Identity, 2:85-101.
               yordayıcıları olarak bağlanma tarzı ve algılanan sosyal destek. Hacettepe
               Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 33(3), 689-704. doi: 10.16986/  9.   Neff, K. (2003b) The development and validation of a scale to measure self-
               HUJE.2017029306                                   compassion. Self-Identity, 2:223-250.
            3.   Berzin, A., Lindén, M. ŞEFKAT NEDİR?. Erişim adresi https://studybuddhism.com/  10.  Selvili, Z. Öz Şefkat Nedir?. Erişim adresi https://www.zeynepselvili.com/tr/
               tr/temel-noktalar/nedir/sefkat-nedir              oz-sefkat
            4.   Çevik, O. & Kırmızı, C. (2020). Z Kuşağında Bilinçli Farkındalığın Öznel Mutluluğa   11.  Uyanık, N. & Çevik, Ö. (2020). Öz-Şefkat Gelişiminde Bilişsel Formülasyonun
               Etkisi: Öz Şefkatin Aracı Rolü. Bingöl Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi   Rolü. International Journal of Current Approaches in Language, Education and
               , (20) , 183-202.                                 Social Sciences, 2 (2), 660-674.
            5.   Germer, C. & Neff, K. D. (2019). Mindful Self-Compassion (MSC). In I. Itvzan (Ed.)   12.  Vural Yüzbaşı, D. ve Künüroğlu, F. (2020). Öz-şefkat, sağlıklı yaşlanma ve
               The handbook of mindfulness-based programs: Every established intervention,   öz-şefkate ilişkin müdahale programları. Nesne, 8(16), 143-157. DOI: 10.7816/
               from medicine to education (pp. 357-367). London: Routledge.  nesne-08-16-10
            6.   Kıcalı, Ü.Ö. (2015). Öz-şefkat ve tekrarlayıcı düşünmenin olumsuz duygulanım
               ve depresyon ile ilişkilerinin incelenmesi (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi).
               Maltepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.



                                                                                        Şubat 2022 - Sayı 1   | 15
   10   11   12   13   14   15   16   17   18   19   20