Page 15 - ÖZ BAKIŞ - İZMİR İl Millî Eğiitm Müdürlüğü Özel Eğitim ve Rehberlik Dergisi
P. 15
Öz Bakış
Öz‐şefkat düzeyleri yüksek bireylerin amaçlarına Bireyin yaşadığı başarısızlık, yetersizlik hissi
ulaşmak için kendilerini yeterli buldukları ve karşısında kendisine gösterilen anlayış, destek,
kendilerini motive ettikleri, yanlışlar yapmaktan motivasyon ve yapıcı eleştiriler bir süre sonra
zor zamanlarında içselleştirdiği sese dönüşür.
daha az korktukları, bu doğrultuda gerekli
Bu içsel ses, kendisiyle dostça ve şefkatli bir
sorumluluğu almaya hazır oldukları söylenebilir.
diyalog geliştirebilmesini sağlayarak öz şefkatinin
(İskender, 2009; Kuzu, 2018; Neff, 2003b).
temellerini oluşturur.
Olumsuz durumlar karşısında kendilerini
İnsanların kendilerine karşı öz şefkatle yaklaşmaları
iyileştirebilmenin yollarını ararken dışardan destek her ne kadar farklılıklar gösterse de Germer ve
almaktan da çekinmezler (Bayar, 2016). Dolayısıyla Neff (2020)’e göre öz şefkat öğrenilebilen ve
öz şefkat düzeyi yüksek bireyler kendi zaaf ve geliştirilebilen bir beceridir.
başarısızlıklarını affedebilir ve bir insan olarak sahip Çocuklarına iyi bir gelecek sağlamaya çalışan
olduğu sınırlılıkların farkında olarak kendine saygı anne ve babalar, çocukların öğrenme serüvenine
duyabilmektedirler (Uyanık ve Çevik, 2020). rehberlik eden öğretmenler, yoğun bir tempoyla
çalışan doktorlar, öğrenciler, hangi yaşta, hangi
Ağlayan bir çocuğun, annesi onu düştüğü yerden
mevkide veya statüde olduğumuz fark etmeksizin
kaldırıp kucağında sardığında dinmeye başlar bu beceriyi kazanabilmemizin yolu hissettiğimiz
ağrıyan yerin acısı. Birey kişilik yapısı ve benlik
duygusal acının çıkardığı sesi fark etmek, bu
algısını şekillendirecek bu uzun maratonda ilk duygusal acıdan kaçınmak yerine kendimize karşı
bağlanışı, sevgiyi, şefkati ve fedakârlığı anne ile açık, yargısız, sevecen, kabullenici ve hoşgörülü
deneyimler. Çevresinde bulunan ve hayatına giren olmakla başlar. Hata yaptığınızda sizi acımasızca
insanlar da bu deneyime katkı sunar. eleştiren sese değil, daha nazik ve yumuşak tonda
sizi destekleyen sese kulak verin.
İçinize ektiğiniz tohum
ancak sulamaya başladığınız zaman
yeşerir.
KAYNAKÇA
1. Bayar, Ö. (2016). Üniversite Öğrencilerinde Öz-Şefkatin Yordayıcıları Olarak 7. Kirkpatrick, K. L. (2005). Enhancing self‐compassion using a Gestalt two‐chair
Bağlanma Tarzı Ve Algılanan Sosyal Destek. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). intervention (Doktora Tezi). The University of Texas, Austin
Hacettepe Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara
8. Neff, K. (2003a) Self-compassion: an alternative conceptualization of a healthy
2. Bayar, Ö., & Tuzgöl Dost, M. (2018). Üniversite öğrencilerinde öz-şefkatin attitude toward oneself. Self-Identity, 2:85-101.
yordayıcıları olarak bağlanma tarzı ve algılanan sosyal destek. Hacettepe
Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 33(3), 689-704. doi: 10.16986/ 9. Neff, K. (2003b) The development and validation of a scale to measure self-
HUJE.2017029306 compassion. Self-Identity, 2:223-250.
3. Berzin, A., Lindén, M. ŞEFKAT NEDİR?. Erişim adresi https://studybuddhism.com/ 10. Selvili, Z. Öz Şefkat Nedir?. Erişim adresi https://www.zeynepselvili.com/tr/
tr/temel-noktalar/nedir/sefkat-nedir oz-sefkat
4. Çevik, O. & Kırmızı, C. (2020). Z Kuşağında Bilinçli Farkındalığın Öznel Mutluluğa 11. Uyanık, N. & Çevik, Ö. (2020). Öz-Şefkat Gelişiminde Bilişsel Formülasyonun
Etkisi: Öz Şefkatin Aracı Rolü. Bingöl Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi Rolü. International Journal of Current Approaches in Language, Education and
, (20) , 183-202. Social Sciences, 2 (2), 660-674.
5. Germer, C. & Neff, K. D. (2019). Mindful Self-Compassion (MSC). In I. Itvzan (Ed.) 12. Vural Yüzbaşı, D. ve Künüroğlu, F. (2020). Öz-şefkat, sağlıklı yaşlanma ve
The handbook of mindfulness-based programs: Every established intervention, öz-şefkate ilişkin müdahale programları. Nesne, 8(16), 143-157. DOI: 10.7816/
from medicine to education (pp. 357-367). London: Routledge. nesne-08-16-10
6. Kıcalı, Ü.Ö. (2015). Öz-şefkat ve tekrarlayıcı düşünmenin olumsuz duygulanım
ve depresyon ile ilişkilerinin incelenmesi (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi).
Maltepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
Şubat 2022 - Sayı 1 | 15