Page 10 - ÖZ BAKIŞ - İZMİR İl Millî Eğiitm Müdürlüğü Özel Eğitim ve Rehberlik Dergisi
P. 10

Öz Bakış






            Çocuk ve Ergenlerin Psikolojik Sağlamlığının


            Güçlendirilmesinde Okulun Rolü



            Psikolojik sağlamlığımızı zorlayan risk faktörlerinin   kişiliği, sanatsal, sportif yeterliliklerine göre
            yaşantımızdaki etkilerini hafifleten koruyucu      bütüncül olarak görebilen ve onlara güçlü yanlarını
            faktörleri, okul doğası gereği içerisinde          fark ettirebilen okullar öğrencilerin benlik saygısına
            barındırmaktadır. Öğrenciler aile ortamında sarsılan   olumlu destek olurlar. Ailede çok sayıda risk
            özsaygısını olumlu okul yaşantıları, sosyal ilişkiler   faktörüne sahip olup, koruyucu faktörleri az olan
            ile güçlendirme fırsatına sahip olabilmektedir.    çocuk ve ergenler için okul güçlü yönlerini inşa

            Bunun yanı sıra tek bir yetişkinle kurulan anlamlı   edebilecekleri tek yer olabilir.
            psikolojik bağın bile psikolojik sağlamlıkta en    Duyguları tanıma ve düzenleme, stresle başa
            önemli koruyucu faktör olması, öğretmen ile        çıkma, iletişim becerileri ve bilişsel esneklik
            kurulan ilişkinin çocuğun hayatındaki önemini      becerileri psikolojik sağlamlığı güçlendiren bireysel
            ortaya koymaktadır.                                özelliklerdir. Bu bireysel özellikler hayat boyu
            Okul yaşantısı aynı zamanda bireyin psikolojik     geliştirilmeye açıktır.
            sağlamlığı üzerinde zorlayıcı etkileri olan akran   Bu özellikler sadece psikolojik danışmanlar

            zorbalığı, dışlanma ve akademik yetersizlikler gibi   tarafından psiko-eğitim programlarıyla değil, okul
            risk faktörlerini de içerebilmektedir.   Öğrencileri   yaşantısının içindeki günlük deneyimler aracılığıyla
            sadece sahip olduğu akademik becerilerle değil,    da güçlendirilmeye açıktır


             Okul ve sınıf iklimimiz psikolojik sağlamlığı güçlendirme açısından

                                            hangi öğelere sahiptir?


                 Öğretmenler ve okul yöneticileri olarak aşağıdaki soruları kendimize yöneltmek faydalı olacaktır:

               ↘  Öğrencilerim psikolojik sağlamlıklarıyla ilgili   ↘  Sınıf/okul ortamı akademik başarısı yetersiz
                 hangi risk ve koruyucu faktörlere sahiptir?       olan çocuklara benlik saygısını güçlendirme,

               ↘  Öğrenciler arasında yaşanan gerginliklerin       olumlu yanlarını fark ettirme konusunda ne tür
                 sınıf/okul ortamında ele alınış biçimi onların    destekler sunabilmektedir?

                 iletişim becerileri ve empati duygularını      ↘  Psikolojik sağlamlık açısından hem risk
                 geliştirmeye katkıda bulunmakta mıdır? Yoksa      hem de koruyucu faktör de olabilen aile
                 anlık olarak sorunun ortadan kalkmasına mı        yaşantılarını daha sağlıklı hale getirme
                 hizmet etmektedir?                                konusunda ebeveynlere ne tür destekler

               ↘  Sınıf/okul ortamında öğrencilerin olayların      sunulmaktadır?
                 nedenlerine ve problemlerin çözümüne ilişkin   ↘  Bir öğretmen olarak psikolojik sağlamlığınızı
                 alternatifleri değerlendirmesine yönelik,         güçlü tutan koruyucu faktörler nelerdir?

                 bilişsel esnekliği geliştirici neler yapılmaktadır?  ↘  Okul yönetimi öğretmenlerin koruyucu
               ↘  Sınıf/okul ortamı duyguların konuşulabildiği bir   faktörlerini güçlendirmek adına ne tür

                 yer midir?                                        destekler sunmaktadır?



            10 |  Özel Eğitim ve Rehberlik Dergisi
   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15