Page 10 - ÖZ BAKIŞ - İZMİR İl Millî Eğiitm Müdürlüğü Özel Eğitim ve Rehberlik Dergisi
P. 10
Öz Bakış
Çocuk ve Ergenlerin Psikolojik Sağlamlığının
Güçlendirilmesinde Okulun Rolü
Psikolojik sağlamlığımızı zorlayan risk faktörlerinin kişiliği, sanatsal, sportif yeterliliklerine göre
yaşantımızdaki etkilerini hafifleten koruyucu bütüncül olarak görebilen ve onlara güçlü yanlarını
faktörleri, okul doğası gereği içerisinde fark ettirebilen okullar öğrencilerin benlik saygısına
barındırmaktadır. Öğrenciler aile ortamında sarsılan olumlu destek olurlar. Ailede çok sayıda risk
özsaygısını olumlu okul yaşantıları, sosyal ilişkiler faktörüne sahip olup, koruyucu faktörleri az olan
ile güçlendirme fırsatına sahip olabilmektedir. çocuk ve ergenler için okul güçlü yönlerini inşa
Bunun yanı sıra tek bir yetişkinle kurulan anlamlı edebilecekleri tek yer olabilir.
psikolojik bağın bile psikolojik sağlamlıkta en Duyguları tanıma ve düzenleme, stresle başa
önemli koruyucu faktör olması, öğretmen ile çıkma, iletişim becerileri ve bilişsel esneklik
kurulan ilişkinin çocuğun hayatındaki önemini becerileri psikolojik sağlamlığı güçlendiren bireysel
ortaya koymaktadır. özelliklerdir. Bu bireysel özellikler hayat boyu
Okul yaşantısı aynı zamanda bireyin psikolojik geliştirilmeye açıktır.
sağlamlığı üzerinde zorlayıcı etkileri olan akran Bu özellikler sadece psikolojik danışmanlar
zorbalığı, dışlanma ve akademik yetersizlikler gibi tarafından psiko-eğitim programlarıyla değil, okul
risk faktörlerini de içerebilmektedir. Öğrencileri yaşantısının içindeki günlük deneyimler aracılığıyla
sadece sahip olduğu akademik becerilerle değil, da güçlendirilmeye açıktır
Okul ve sınıf iklimimiz psikolojik sağlamlığı güçlendirme açısından
hangi öğelere sahiptir?
Öğretmenler ve okul yöneticileri olarak aşağıdaki soruları kendimize yöneltmek faydalı olacaktır:
↘ Öğrencilerim psikolojik sağlamlıklarıyla ilgili ↘ Sınıf/okul ortamı akademik başarısı yetersiz
hangi risk ve koruyucu faktörlere sahiptir? olan çocuklara benlik saygısını güçlendirme,
↘ Öğrenciler arasında yaşanan gerginliklerin olumlu yanlarını fark ettirme konusunda ne tür
sınıf/okul ortamında ele alınış biçimi onların destekler sunabilmektedir?
iletişim becerileri ve empati duygularını ↘ Psikolojik sağlamlık açısından hem risk
geliştirmeye katkıda bulunmakta mıdır? Yoksa hem de koruyucu faktör de olabilen aile
anlık olarak sorunun ortadan kalkmasına mı yaşantılarını daha sağlıklı hale getirme
hizmet etmektedir? konusunda ebeveynlere ne tür destekler
↘ Sınıf/okul ortamında öğrencilerin olayların sunulmaktadır?
nedenlerine ve problemlerin çözümüne ilişkin ↘ Bir öğretmen olarak psikolojik sağlamlığınızı
alternatifleri değerlendirmesine yönelik, güçlü tutan koruyucu faktörler nelerdir?
bilişsel esnekliği geliştirici neler yapılmaktadır? ↘ Okul yönetimi öğretmenlerin koruyucu
↘ Sınıf/okul ortamı duyguların konuşulabildiği bir faktörlerini güçlendirmek adına ne tür
yer midir? destekler sunmaktadır?
10 | Özel Eğitim ve Rehberlik Dergisi