Page 68 - ÖZ BAKIŞ - İZMİR İl Millî Eğiitm Müdürlüğü Özel Eğitim ve Rehberlik Dergisi - SAYI 2
P. 68
Öz Bakış
Türkiye’de ise üstün yetenekli kendi yetenekleri doğrultusunda
çocukların eğitimi için ilk kez kendilerini gelişmektedirler
1948 yılında İdil Biret ve Suna (Bapoğlu, Gürsoy ve Aral, 2016).
Kan yasası çıkarılmıştır. Bu Reggio Emilia İtalya’da bir
yasa 1956 yılında kapsamı şehirdir. Bu eğitim yaklaşımı
genişletilerek “6660 Sayılı kurucusu Malaguzzi tarafından
Müzik ve Plastik Sanatlarda ilk kez bu şehirde okul öncesi
Olağanüstü Yetenek Gösteren eğitime yön vermek amacıyla
Çocuklar Hakkında Kanun” 1968 yılında ortaya atılmıştır.
olarak yürürlüğe girmiştir. Reggio Emilia Yaklaşımı
Yürürlükte olan bir kanun “çocuklarla ilgili şeylerin sadece
olmasına rağmen 1978’den sonra çocuklardan öğrenebileceği”
yasa uygulanmamıştır (Özsoy, felsefesine dayanır. Malaguzzi,
Saldıroğlu ve Sever, 1991).
“doğumdan itibaren sosyal olan,
Ülkemizde Bilim Sanat Merkezleri zekâ dolu ve meraklı bir çocuk”
(BİLSEM)1995 yılında kurulmuş imgesi çizmektedir. Malaguzzi’nin
olup; anaokulu, ilköğretim ve sosyal ilişkisel temelli eğitim fikri,
ortaöğretim kurumlarına devam her bir çocuğun diğer çocuklarla
eden özel yetenekli çocukların ilişkide ve etkileşimde olmasını,
gittiği merkezlerdir. Bu öğrenciler çocukların diğer çocuklar, aile,
BİLSEM’ de kendi eğitim öğretmen, toplum ve çevre
kademesi programının dışında ile karşılıklı etkileşimlerini
ama onu tamamlayan özellikte ve ilişkilerini harekete
ancak zenginleştirilmiş bir eğitim geçirmesini destekleme üzerine
almaktadırlar. Bu öğrenciler odaklanmaktadır. Bu becerideki
örgün eğitimleriyle paralel olarak çocuklar, doğruların, değerlerin sembolik yolla kendilerini ifade
BİLSEM’ lerde öğretmenleriyle ve kültürün bir üreticisi olmaya etme şansı yakalamaktadırlar.
ilgi ve yeteneklerine göre proje başladıkları sistem içerisinde Reggio eğitimcilerinin “Çocuğun
tabanlı bir yaklaşımla birlikte değişiklikler ve yenilikler Yüz Dili” adını verdikleri bu
çalışmaktadırlar. Böylece kendi oluşturmaktadırlar (Edwards, görüş, çocukların somut
okullarında toplumla bütünleşen 2002). Yani çocuk sistemin yaşantıları sembolik ifadelere
çocuklar bu merkezler aracılığı ile küçük bir parçası olmaktan dönüştürdükleri çok sayıda
öte düşünen, üreten ve eğitim dili ifade etmektedir (Temel ve
sistemine yön veren bireylere Dere, 1999). Çocuk bilim, sanat
dönüşmektedir. Reggio Emilia ve felsefeyi günlük yaşamla
Çocuk bilim, yaklaşımının bir diğer temel birleştirerek somutlaştırmakta ve
özelliği ise; çocuklara somut
sanat ve felsefeyi yaşantılar sunularak yeni buluşlar kalıcı öğrenmeler kendiliğinden
sağlanmaktadır.
günlük yaşamla yapmalarına fırsat vermesidir.
birleştirerek Çocuklar sırasıyla araştırma,
somutlaştırmakta üretme ve önerilerini test etme
ve kalıcı öğrenmeler aşamalarından geçmektedirler.
Bu aşamaları gerçekleştirirken
kendiliğinden çocuklar, resim çizme, heykel,
sağlanmaktadır. dramatik oyun gibi birçok
68 | Özel Eğitim ve Rehberlik Dergisi