Page 68 - ÖZ BAKIŞ - İZMİR İl Millî Eğiitm Müdürlüğü Özel Eğitim ve Rehberlik Dergisi - SAYI 2
P. 68

Öz Bakış



            Türkiye’de ise üstün yetenekli   kendi yetenekleri doğrultusunda
            çocukların eğitimi için ilk kez   kendilerini gelişmektedirler
            1948 yılında İdil Biret ve Suna   (Bapoğlu, Gürsoy ve Aral, 2016).
            Kan yasası çıkarılmıştır. Bu     Reggio Emilia İtalya’da bir
            yasa 1956 yılında kapsamı        şehirdir. Bu eğitim yaklaşımı
            genişletilerek  “6660 Sayılı     kurucusu Malaguzzi tarafından
            Müzik ve Plastik Sanatlarda      ilk kez bu şehirde okul öncesi
            Olağanüstü Yetenek Gösteren      eğitime yön vermek amacıyla
            Çocuklar Hakkında Kanun”         1968 yılında ortaya atılmıştır.
            olarak yürürlüğe girmiştir.      Reggio Emilia Yaklaşımı
            Yürürlükte olan bir kanun        “çocuklarla ilgili şeylerin sadece
            olmasına rağmen 1978’den sonra   çocuklardan öğrenebileceği”
            yasa uygulanmamıştır (Özsoy,     felsefesine dayanır. Malaguzzi,
            Saldıroğlu ve Sever, 1991).
                                             “doğumdan itibaren sosyal olan,
            Ülkemizde Bilim Sanat Merkezleri   zekâ dolu ve meraklı bir çocuk”
            (BİLSEM)1995 yılında kurulmuş    imgesi çizmektedir. Malaguzzi’nin
            olup; anaokulu, ilköğretim ve    sosyal ilişkisel temelli eğitim fikri,
            ortaöğretim kurumlarına devam    her bir çocuğun diğer çocuklarla
            eden özel yetenekli çocukların   ilişkide ve etkileşimde olmasını,
            gittiği merkezlerdir. Bu öğrenciler   çocukların diğer çocuklar, aile,
            BİLSEM’ de kendi eğitim          öğretmen, toplum ve çevre
            kademesi programının dışında     ile karşılıklı etkileşimlerini
            ama onu tamamlayan özellikte     ve ilişkilerini harekete
            ancak zenginleştirilmiş bir eğitim   geçirmesini destekleme üzerine
            almaktadırlar. Bu öğrenciler     odaklanmaktadır. Bu becerideki
            örgün eğitimleriyle paralel olarak   çocuklar, doğruların, değerlerin   sembolik yolla kendilerini ifade
            BİLSEM’ lerde öğretmenleriyle    ve kültürün bir üreticisi olmaya   etme şansı yakalamaktadırlar.
            ilgi ve yeteneklerine göre proje   başladıkları sistem içerisinde   Reggio eğitimcilerinin “Çocuğun
            tabanlı bir yaklaşımla birlikte   değişiklikler ve yenilikler     Yüz Dili” adını verdikleri bu
            çalışmaktadırlar. Böylece kendi   oluşturmaktadırlar (Edwards,    görüş, çocukların somut
            okullarında toplumla bütünleşen   2002). Yani çocuk sistemin      yaşantıları sembolik ifadelere
            çocuklar bu merkezler aracılığı ile   küçük bir parçası olmaktan   dönüştürdükleri çok sayıda
                                             öte düşünen, üreten ve eğitim    dili ifade etmektedir (Temel ve
                                             sistemine yön veren bireylere    Dere, 1999). Çocuk bilim, sanat
                                             dönüşmektedir. Reggio Emilia     ve felsefeyi günlük yaşamla
            Çocuk bilim,                     yaklaşımının bir diğer temel     birleştirerek somutlaştırmakta ve
                                             özelliği ise; çocuklara somut
            sanat ve felsefeyi               yaşantılar sunularak yeni buluşlar   kalıcı öğrenmeler kendiliğinden
                                                                              sağlanmaktadır.
            günlük yaşamla                   yapmalarına fırsat vermesidir.

            birleştirerek                    Çocuklar sırasıyla araştırma,
            somutlaştırmakta                 üretme ve önerilerini test etme

            ve kalıcı öğrenmeler             aşamalarından geçmektedirler.
                                             Bu aşamaları gerçekleştirirken
            kendiliğinden                    çocuklar, resim çizme, heykel,
            sağlanmaktadır.                  dramatik oyun gibi birçok



            68 |  Özel Eğitim ve Rehberlik Dergisi
   63   64   65   66   67   68   69   70   71   72   73