Page 70 - ÖZ BAKIŞ - İZMİR İl Millî Eğiitm Müdürlüğü Özel Eğitim ve Rehberlik Dergisi - SAYI 2
P. 70
Öz Bakış
eggio Emilia okullarındaki başka bir Çiğdem,2020). Sınıflar tek bir öğretmene ait
özellikte, yer ve tavanda değişik değildir. Okulun bütün eğitim kadrosu birlikte plan
R özelliklerde aynaların bulunmasıdır. yaparak çalışmaktadır.
Okulun girişinde yer alan üçgen çatı biçiminde Haftalık olarak yapılan planlama saatine, okulun
düzenlenmiş konveks ve konkav aynaların sağladığı aşçısı, diğer görevlileri ve gerekliyse paydaşları
değişik görüntü şekilleri ile çocuğun kendisini farklı da katılmaktadır. Görev hiyerarşisi yoktur. Görev
açılardan gözlemlemesini sağlamakta ve yaratıcı hiyerarşisi olmadığı için herkes planlama ve
düşünmesine katkı sağlamaktadır (Temel ve Dere, çocuklarla ilgili diğer çalışmalara dahil edilmektedir.
1999). Bu özellik diğer yöntemlerden farklı olarak Her yaş grubu için iki öğretmen bulunmaktadır. Bazı
oldukça dikkat çekmektedir. merkezlerde ise yaklaşık yirmi çocuğun bulunduğu
Öğretmenler, çocukların keşfetmeleri ve problem karışık yaş gruplarından meydana gelen gruplar
çözmeleri için çok fazla imkana sahip ortamlar bulunmaktadır.
yaratmaktadırlar. Bunların çoğunluğu iş birliği ve Çocuğun rolü proje geliştikçe öğretmenle birlikte
tartışmaların olduğu küçük gruplar halinde olan “fikir topuna” ileri geri vurmaktır. Çocuklar,
ortamlardır. Aynı zamanda öğretmenler, çocukların düşüncelerini nasıl dile getirebilecekleri ve problem
daha önceki konuşmalarını ve eylemlerini çözme yolları konusunda fikirler üretmeleri
hatırlayabilmelerine yardımcı olarak öğrenmeyi için teşvik edilirler. Çocuklardan sonuca nasıl
gözle görülür hale getirmeye çalışan kaydedici ulaştıklarını grafikler ya da kendi yaptıkları modeller
rolündedirler (Edwards, 2002; akt. Tonbul ve
aracılığıyla diğer arkadaşlarına göstereceği sunular
yapması beklenir (Temel ve Dere, 1999).
Öncelikle birtakım fiziksel düzenlemelerle birlikte,
kurumların standart okul profilinden farklı olarak
Reggio Emilia Yaklaşımına uygun değişikliklerle
üstün yetenekli öğrencilerin istek ve ihtiyaçları
doğrultusunda düzenlenmesi önemli olmakla
birlikte, sağlanan malzeme desteği ve
kurulan atölyelerin öğrencide hangi pozitif
çıktıyı sağlayacağı iyi hesaplanmalıdır.
Ayrıca Reggio Emilia Yaklaşımında eğitim
sürecinde en büyük “öğrenen” olan ve
öğrendiklerini yansıtarak aynı zamanda
pusula görevi gören öğretmenlerin
Reggio Emilia Yaklaşımına uygun gerekli
uyum eğitimi almaları da bu süreçte
önemlidir. Son olarak eğitimin en önemli
ayaklarından biri olan velilerin de süreç
içine dahil edilmesi, öğrenmenin bütünselliği
ve kalıcılığı açısından önem taşımaktadır.
Öğrenme sürecine katılan veli sayesinde
çocukların öğrenmeleriyle ilgili dönütler alınarak
aslında eksik gibi görünen değerlendirme basamağı
da tamamlanmış olacaktır.
70 | Özel Eğitim ve Rehberlik Dergisi