Page 74 - ÖZ BAKIŞ - İZMİR İl Millî Eğiitm Müdürlüğü Özel Eğitim ve Rehberlik Dergisi - SAYI 2
P. 74
Öz Bakış
Boyd ve Ellison 2008 yılında sosyal sosyalleşme, iletişim kurma, duygu ve
medyayı; kişilerin kendilerini kısmen düşüncelerini ifade etme, eğlenme ve vakit
ya da tamamen yansıtan bir profil geçirme amacıyla kullanmaktadırlar (Akt.
oluşturarak, ilişkide bulundukları Karakurt, 2019).
insanları listeleyerek ve hayatın Kara’n 2013 yılında sosyal medya araçlarını
içinde yapmış olduklarını işlevlerine göre 7 kategori altında
sergileyerek paylaştıkları ve incelemiştir. Buna göre; Sosyal ağ siteleri:
diğer kişilerle olan profil ve Facebook, Myspace, Linkedin vb. Fotoğraf
ilişkilerini gözlemledikleri ve Video Paylaşım Siteleri: Instagram,
sanal ortam şeklinde Youtube, Flickr vb. Blog siteleri: Blogspor,
tanımlamışlardır (Akt. Karakurt, Blogger, tumblr vb. Mikro Blog: Twitter,
2019).
Plunk, Jaiku, Yammer vb. Sanal Yaşam
Sosyal medya tek yönlü iletişime Simülasyonları: Second Life, Sanalika
izin veren televizyon, radyo, vb. Sanal Oyun Simülasyonları: World
dergi gibi geleneksel olandan, of Warcraft, Steam vb. Wiki: Wikipedia,
çok yönlü iletişime olanak sağlayan Wikibook vb. şeklinde ayrılmaktadır.
ve daha fazla özgürlük alanı Bir sosyal medya yönetim platformu olan
sağlayan, içeriklerin herkes tarafından Hootsuite adlı kuruluşun 2018 yılında
üretilebildiği bir sosyal ağ haline Türkiye’de yaptığı bir araştırmada en aktif
dönüşmüştür. kullanılan sosyal ağ sitelerinin Youtube,
Sosyal medyanın çok farklı kullanım Facebook, Whatsapp ve Instagram olduğu
amaçları bulunmaktadır. İnsanlar yoğun tespit edilmiştir (Akt. Karakurt, 2019).
olarak sosyal medyayı, bilgi edinme,
Sosyal medyanın aktif bir şekilde toplumun Eşiyok Sönmez ve Özgen (2017) Türkiye
büyük bir kesimi tarafından kullanılmaya ve İngiltere’deki gençler üzerinde yaptıkları
başlaması ile birlikte uzmanlar kişiye ve bir araştırmada, medya kullanımı ve beden
topluma zararlı etkiler gösterdiği konusunda imajı arasındaki ilişkiyi incelemişlerdir.
görüşler bildirmeye başlamışlardır.
Araştırma sonucuna göre ise, Türkiye’de
Aktif sosyal medya kullanımının kişiyi yaşayan gençlerin kültür sanat, spor,
yalnızlaştırdığı, kendisine sanal ortamda bilim ve teknoloji, sinema ve TV, magazin
farklı bir kimlik yaratabildiği için kendisine dergilerini okuduklarını; İngiltere’de yaşayan
yabancılaştırdığı, mahremiyetine zarar gençlerin ise magazin, güzellik, spor ve
verdiği, bilgi kirliliğinin yanı sıra hazır bilgiye sağlık dergilerini okuduklarını ve her iki
ulaşma alışkanlığına dönüştüğü, kontrolsüz ülke gençlerinin de geleneksel medyanın
kullanımının sosyal medya bağımlılığına baskısını sosyal medyaya oranla daha fazla
neden olduğu ve bunun uzantısı olarak hissettiklerini tespit etmişlerdir. Bununla
kişilerin sorumluluklarını ve işlerini erteleme beraber İngiltere’de yaşayan gençlerin
davranışı içine girdikleri belirtilen olumsuz sosyal medya baskısını daha fazla hissettiği
yaşantılar arasında sıralanabilir (Akt. ve kendi bedenlerini medyadaki ünlülerle
Karakurt, 2019). daha fazla karşılaştırdığı görülmüştür.
74 | Özel Eğitim ve Rehberlik Dergisi