Page 74 - ÖZ BAKIŞ - İZMİR İl Millî Eğiitm Müdürlüğü Özel Eğitim ve Rehberlik Dergisi - SAYI 2
P. 74

Öz Bakış






                            Boyd ve Ellison 2008 yılında sosyal      sosyalleşme,  iletişim kurma, duygu ve
                             medyayı; kişilerin kendilerini kısmen   düşüncelerini ifade etme, eğlenme ve vakit
                              ya da tamamen yansıtan bir profil      geçirme amacıyla kullanmaktadırlar (Akt.
                                  oluşturarak, ilişkide bulundukları   Karakurt, 2019).
                                     insanları listeleyerek ve hayatın   Kara’n 2013 yılında sosyal medya araçlarını
                                       içinde yapmış olduklarını     işlevlerine göre 7 kategori altında
                                        sergileyerek paylaştıkları ve   incelemiştir. Buna göre; Sosyal ağ siteleri:
                                        diğer kişilerle olan profil ve   Facebook, Myspace, Linkedin vb. Fotoğraf
                                        ilişkilerini gözlemledikleri   ve Video Paylaşım Siteleri: Instagram,
                                      sanal ortam şeklinde           Youtube, Flickr vb. Blog siteleri: Blogspor,
                                  tanımlamışlardır (Akt. Karakurt,   Blogger, tumblr vb. Mikro Blog: Twitter,
                                  2019).
                                                                     Plunk, Jaiku, Yammer vb. Sanal Yaşam
                                  Sosyal medya tek yönlü iletişime   Simülasyonları:  Second Life, Sanalika
                                  izin veren televizyon, radyo,      vb. Sanal Oyun Simülasyonları: World
                                 dergi gibi geleneksel olandan,      of Warcraft, Steam vb. Wiki: Wikipedia,
                                çok yönlü iletişime olanak sağlayan   Wikibook vb. şeklinde ayrılmaktadır.
                               ve daha fazla özgürlük alanı          Bir sosyal medya yönetim platformu olan
                              sağlayan, içeriklerin herkes tarafından   Hootsuite adlı kuruluşun 2018 yılında
                              üretilebildiği bir sosyal ağ haline    Türkiye’de yaptığı bir araştırmada en aktif
                              dönüşmüştür.                           kullanılan sosyal ağ sitelerinin Youtube,
                             Sosyal medyanın çok farklı kullanım     Facebook, Whatsapp ve Instagram olduğu
                            amaçları bulunmaktadır. İnsanlar yoğun   tespit edilmiştir (Akt. Karakurt, 2019).
                           olarak sosyal medyayı, bilgi edinme,







                          Sosyal medyanın aktif bir şekilde toplumun   Eşiyok Sönmez ve Özgen (2017) Türkiye
                          büyük bir kesimi tarafından kullanılmaya   ve İngiltere’deki gençler üzerinde yaptıkları
                          başlaması ile birlikte uzmanlar kişiye ve   bir araştırmada, medya kullanımı ve beden
                          topluma zararlı etkiler gösterdiği konusunda   imajı arasındaki ilişkiyi incelemişlerdir.
                          görüşler bildirmeye başlamışlardır.
                                                                     Araştırma sonucuna göre ise, Türkiye’de
                          Aktif sosyal medya kullanımının kişiyi     yaşayan gençlerin kültür sanat, spor,
                          yalnızlaştırdığı, kendisine sanal ortamda   bilim ve teknoloji, sinema ve TV, magazin
                          farklı bir kimlik yaratabildiği için kendisine   dergilerini okuduklarını; İngiltere’de yaşayan
                          yabancılaştırdığı, mahremiyetine zarar     gençlerin ise magazin, güzellik, spor ve
                          verdiği, bilgi kirliliğinin yanı sıra hazır bilgiye   sağlık dergilerini okuduklarını ve her iki
                          ulaşma alışkanlığına dönüştüğü, kontrolsüz   ülke gençlerinin de geleneksel medyanın
                          kullanımının sosyal medya bağımlılığına    baskısını sosyal medyaya oranla daha fazla
                          neden olduğu ve bunun uzantısı olarak      hissettiklerini tespit etmişlerdir. Bununla
                          kişilerin sorumluluklarını ve işlerini erteleme   beraber İngiltere’de yaşayan gençlerin
                          davranışı içine girdikleri belirtilen olumsuz   sosyal medya baskısını daha fazla hissettiği
                          yaşantılar arasında sıralanabilir (Akt.    ve kendi bedenlerini medyadaki ünlülerle
                          Karakurt, 2019).                           daha fazla karşılaştırdığı görülmüştür.



             74 |  Özel Eğitim ve Rehberlik Dergisi
   69   70   71   72   73   74   75   76   77   78   79