Page 67 - ÖZ BAKIŞ - İZMİR İl Millî Eğiitm Müdürlüğü Özel Eğitim ve Rehberlik Dergisi - SAYI 2
P. 67
Öz Bakış
Dünyada ülkeler, üstün yetenekli öğrencilerin eğitim ile ilgili haklarını geliştirme,
tanılanmalarını sağlama ve en iyi şekilde eğitim almaları ile ilgili çalışmalar
yapmaktadırlar. Üstün yetenekli öğrencilerin eğitimi ile ilgili ülkeler arasında farklı
uygulamalar bulunmaktadır.
u konuda yaygın olarak kullanılan eğitimi için kurulan ve onların sistemden
iki uygulama bulunmaktadır. ayrışmalarını sağlayan nitelikte eğitim
B Bunlardan ilki, bu öğrencilerin veren okullardan bir tanesi İngiltere’de
sınıfa erken başlatılıp, devam eden süreçte yer almaktadır. Bu okul tüm dünyadan
sınıf atlatılmasıdır. Diğer uygulama ise bu ortaöğretim çağına gelmiş öğrencileri kabul
öğrencilerin kendi akranları ile aynı sınıfta ederek, onlara yaratıcı ve zenginleştirilmiş bir
zenginleştirilmiş kaynaştırma eğitimi programla hizmet sunan bir yaz okulu olma
programı ile birlikte eğitim almasıdır (Kılıç, özelliğini taşımaktadır.
2018).
Avrupa Yaz Okulu adıyla Almanya’da eğitim
Ülkelerde birbirinden farklı uygulamalara faaliyetlerine devam eden okulda ise
rastlanmasına rağmen, bireylere farklı fen bilimleri ve sosyal bilimlerin birbiri ile
bakış açısı kazandırma ve bireylere ilişkide olduğu disiplinler arası bir eğitim
zenginleştirilmiş programlarla eğitim alınması verilmektedir.
gerektiği ortak bir görüş olarak karşımıza Afrika’da Afrika Üstün Zekâlı Vakfı tarafından
çıkmaktadır. Üstün yetenekli öğrencinin kurulan yöneticilerinin Afrikalı ve İngilizlerin
sınıf atlatıldığı sistemde ayrıştırıcı bir oluşturduğu okulda ise bilgisayar ve
eğitim politikası izlenirken; zenginleştirilmiş matematik alanında eğitim verilmektedir.
kaynaştırma eğitimi uygulayan sistemde,
daha çok birleştirici ve kapsayıcı bir sistem Hırvatistan’da Rijeka Üstün Zekâlı Çocuklar
sunulmakta ve bu öğrenciler sistem Merkezi üstün yetenekli çocukların
içerisinde hissettirilmeden geliştirilip topluma toplum içinde tanınması, ihtiyaçlarının
faydalı hale getirilmeye çalışılmaktadır. farkındalığı dikkat çekmek adına yuvarlak
İngiltere’nin 1944 yılında uygulamaya masa toplantıları ve halka açık gösteriler
başladığı ve sistem içinde bütünleyici olarak yapmaktadır. Bunun yanında üstün yetenekli
nitelediği uygulamasında üstün zekâlı ve çocukların gelişim ve eğitim hakkını
yetenekli öğrencilerin gidebileceği ayrı bir savunmaya yönelik araştırma çalışmalarının
okul bulunmamakla birlikte bu öğrencilerin yapıldığı Üstün Zekâlı Çocuklar Derneği
katılabileceği kilise korosu, müzik, bale, Okulu da bulunmaktadır (NAGC, 2019).
sahne sanatları eğitimi veren okullar ve Türkiye’deki sisteme en çok benzeyen
sahne etkinlikleri bulunmaktadır (Vainar, Gali İsrail’de ise 1970 yılında Milli eğitim bakanlığı
ve Shaknina, 2016; Akt. Kılıç, 2018). bünyesinde kurulmuş, Sanat ve Bilim
Günümüzde, üstün yetenekli çocukların merkezleri kanalıyla bu öğrencilere okul dışı
saatlerde eğitim verilmeye başlanmıştır.
Temmuz 2022 - Sayı 2 | 67