Page 67 - ÖZ BAKIŞ - İZMİR İl Millî Eğiitm Müdürlüğü Özel Eğitim ve Rehberlik Dergisi - SAYI 2
P. 67

Öz Bakış








                    Dünyada ülkeler, üstün yetenekli öğrencilerin eğitim ile ilgili haklarını geliştirme,
                    tanılanmalarını sağlama ve en iyi şekilde eğitim almaları ile ilgili çalışmalar
                    yapmaktadırlar. Üstün yetenekli öğrencilerin eğitimi ile ilgili ülkeler arasında farklı
                    uygulamalar bulunmaktadır.



                           u konuda yaygın olarak kullanılan   eğitimi için kurulan ve onların sistemden
                           iki uygulama bulunmaktadır.        ayrışmalarını sağlayan nitelikte eğitim
                  B Bunlardan ilki, bu öğrencilerin           veren okullardan bir tanesi İngiltere’de
                  sınıfa erken başlatılıp, devam eden süreçte   yer almaktadır. Bu okul tüm dünyadan
                  sınıf atlatılmasıdır. Diğer uygulama ise bu   ortaöğretim çağına gelmiş öğrencileri kabul
                  öğrencilerin kendi akranları ile aynı sınıfta   ederek, onlara yaratıcı ve zenginleştirilmiş bir
                  zenginleştirilmiş kaynaştırma eğitimi       programla hizmet sunan bir yaz okulu olma
                  programı ile birlikte eğitim almasıdır (Kılıç,   özelliğini taşımaktadır.
                  2018).
                                                              Avrupa Yaz Okulu adıyla Almanya’da eğitim
                  Ülkelerde birbirinden farklı uygulamalara   faaliyetlerine devam eden okulda ise
                  rastlanmasına rağmen, bireylere farklı      fen bilimleri ve sosyal bilimlerin birbiri ile
                  bakış açısı kazandırma ve bireylere         ilişkide olduğu disiplinler arası bir eğitim
                  zenginleştirilmiş programlarla eğitim alınması   verilmektedir.
                  gerektiği ortak bir görüş olarak karşımıza   Afrika’da Afrika Üstün Zekâlı Vakfı tarafından
                  çıkmaktadır. Üstün yetenekli öğrencinin     kurulan yöneticilerinin Afrikalı ve İngilizlerin
                  sınıf atlatıldığı sistemde ayrıştırıcı bir   oluşturduğu okulda ise bilgisayar ve
                  eğitim politikası izlenirken; zenginleştirilmiş   matematik alanında eğitim verilmektedir.
                  kaynaştırma eğitimi uygulayan sistemde,
                  daha çok birleştirici ve kapsayıcı bir sistem   Hırvatistan’da Rijeka Üstün Zekâlı Çocuklar
                  sunulmakta ve bu öğrenciler sistem          Merkezi üstün yetenekli çocukların
                  içerisinde hissettirilmeden geliştirilip topluma   toplum içinde tanınması, ihtiyaçlarının
                  faydalı hale getirilmeye çalışılmaktadır.   farkındalığı dikkat çekmek adına yuvarlak
                  İngiltere’nin 1944 yılında uygulamaya       masa toplantıları ve halka açık gösteriler
                  başladığı ve sistem içinde bütünleyici olarak   yapmaktadır. Bunun yanında üstün yetenekli
                  nitelediği uygulamasında üstün zekâlı ve    çocukların gelişim ve eğitim hakkını
                  yetenekli öğrencilerin gidebileceği ayrı bir   savunmaya yönelik araştırma çalışmalarının
                  okul bulunmamakla birlikte bu öğrencilerin   yapıldığı Üstün Zekâlı Çocuklar Derneği
                  katılabileceği kilise korosu, müzik, bale,   Okulu da bulunmaktadır (NAGC, 2019).
                  sahne sanatları eğitimi veren okullar ve    Türkiye’deki sisteme en çok benzeyen
                  sahne etkinlikleri bulunmaktadır (Vainar, Gali   İsrail’de ise 1970 yılında Milli eğitim bakanlığı
                  ve Shaknina, 2016; Akt. Kılıç, 2018).       bünyesinde kurulmuş, Sanat ve Bilim

                  Günümüzde, üstün yetenekli çocukların       merkezleri kanalıyla bu öğrencilere okul dışı
                                                              saatlerde eğitim verilmeye başlanmıştır.










                                                                                       Temmuz 2022 - Sayı 2  |  67
   62   63   64   65   66   67   68   69   70   71   72