Page 64 - ÖZ BAKIŞ - İZMİR İl Millî Eğiitm Müdürlüğü Özel Eğitim ve Rehberlik Dergisi - SAYI 2
P. 64
Öz Bakış
↘ BİLSEM’de Eğitim Süreci Nasıl İşler?
Bilim ve Sanat Merkezine başlayan öğrenciler
için 5 aşamalı bir eğitim programı mevcuttur.
Öğretmenler tarafından hazırlanan programlar
öğrenci merkezlidir. Öğrencilerin yaratıcılık
düzeyini, problemlere karşı bakış açısı ve
çözüm bulma becerilerini geliştirecek şekilde
bireyselleştirilerek hazırlanır.
Programların uygulanmasında örgün eğitimin
sınav sistemi ve geçer not alma amacından
tamamen farklı olarak özel eğitim yöntem ve
teknikleri, özel materyaller kullanılır. BİLSEM’lerin
yapısında süreç odaklı, proje tabanlı öğrenme
modeliyle eğitim yer almakta ve öğrencilerin
istenilen niteliklere uygun ürün/projeler gerçekleştirmeleri beklenmektedir.
Uyum Programı
BİLSEM’lere uyum sürecini hızlandırmak amaçlı kurumu, öğretmenleri, diğer öğrencileri ve programları,
BİLSEM’lerin misyon, vizyon ve temel değerini tanıtan aynı zamanda öğrencinin tanınmasına olanak
veren toplamda iki aylık süreyi geçmeyecek şekilde planlanıp uygulanan kısa süreli eğitim programıdır.
Destek Eğitim Programı
BİLSEM’lerde ikinci aşamada yer alan programdır. Genel zihinsel yetenek alanından tanılanmış ve
Uyum Programını tamamlayan öğrenciler bu programda yer alır. Destek Eğitim Programında iş birliği,
iletişim, öğrenmeyi öğrenme, grupla çalışma, bilimsel araştırma, girişimcilik, problem çözme, eleştirel ve
yaratıcı düşünme, etkili karar verme, teknoloji okuryazarlığı, kaynakları etkin kullanma gibi becerilerin
kazandırılması amaçlanır.
Bireysel Yetenekleri Fark Ettirme Programı
BİLSEM’lerde üçüncü aşamada yer alan programdır. Genel zihinsel yetenek alanından tanılanmış ve
destek eğitim programını tamamlayan öğrencilerin bireysel yeteneklerinin farkına varmalarını amaç
edinen eğitim programıdır. Disiplinler arası ilişkiler dikkate alınarak program süreci içinde uygulanmak
üzere öğrencilerin yaratıcılıklarını öne çıkaracak disiplinlere yönelik programlar hazırlanır. Bireysel
yetenekleri fark ettirme programı, öğrencinin tüm alan ve disiplinleri tanımasına olanak sağlayacak
şekilde planlanır (Köksal vd., 2021).
Özel Yetenekleri Geliştirme Programı
BİLSEM’lerde dördüncü aşamada yer alan programdır. Genel zihinsel yetenek alanında tanılanan
bireysel yetenekleri fark ettirme programını tamamlamış öğrenciler ile müzik ve görsel sanatlar yetenek
alanında uyum programını tamamlayan öğrencilerin özel yeteneklerini geliştirmelerini sağlamak amacı
ile yürütülen eğitim programıdır (Köksal vd., 2021).
Proje Üretimi ve Yönetimi Programı
BİLSEM’de son aşamadır. Özel yetenekleri geliştirme programını bitiren öğrencilerin ilgi, yetenek,
merak ve istekleri doğrultusunda herhangi bir alanda grupla ya da bireysel olarak çalışma becerisinin
gelişmesine olanak sağlayıp aynı zamanda proje üretebilme eğitimi verilen eğitim programıdır.
64 | Özel Eğitim ve Rehberlik Dergisi