Page 56 - ÖZ BAKIŞ - İZMİR İl Millî Eğiitm Müdürlüğü Özel Eğitim ve Rehberlik Dergisi - SAYI 2
P. 56
Öz Bakış
Yönetmelikte okul ve kurumlarda
normal gelişim gösteren
akranlarıyla birlikte eğitimlerine
devam eden özel gereksinimli
bireyler ve üstün yetenekli
bireyler için özel araç-gereçler,
eğitim materyalleri sağlanır. Bu
yolla özel eğitim desteği verilmesi
amacıyla destek eğitim odası
açılabileceği belirtilerek destek
eğitim odaları, yasal zemine
oturtulmuştur (MEB,2018). Millî
Eğitim Bakanlığı Özel Eğitim
ve Rehberlik Hizmetleri Genel
Müdürlüğü’nün 22.10.2015 tarih
10096465-160.01-E.10757068
sayılı Destek Eğitim Odaları Yönetmelikte okul ve kurumlarda normal gelişim gösteren
Hk. Konulu resmi yazısına akranlarıyla birlikte eğitimlerine devam eden özel gereksinimli
göre, bünyesinde kaynaştırma/ bireyler ve üstün yetenekli bireyler için özel araç-gereçler, eğitim
bütünleştirme uygulamalarına yer materyalleri sağlanır. Bu yolla özel eğitim desteği verilmesi
veren tüm okul ve kurumlarda amacıyla destek eğitim odası açılabileceği belirtilerek destek
bağımsız bir destek eğitim odası eğitim odaları, yasal zemine oturtulmuştur (MEB,2018).
olmasa bile BEP kurulunca
destek eğitim almasına karar Bu hizmetlerin başarısını Türkçe ve matematik testi başarı
verilen öğrencilere uygun eğitim arttırmaya yönelik öneriler puanlarının artış gösterdiği,
ortamı sağlanıp destek eğitim ortaya konulmuştur. Yavuz destek odası eğitiminin öğrenci
planlaması yapılması zorunlu hale &Yavuz’un (2016) çalışmasına başarısını artırmada etkili bir
gelmiştir.
göre üstün yetenekli öğrenciler yol olduğunun görüldüğü ifade
Destek eğitim odalarının (DEO) için uygun ortam ve koşullar edilmiştir.
etkililiğine ilişkin alan yazın sağlandığı takdirde öğrencilerin Alan yazın incelendiğinde
incelendiğinde, Ünal’ın (2008) yaratıcı düşünme becerilerinin kaynaştırma/bütünleştirme
çalışmasına göre öğrencilerin gelişebildiğinin görüldüğü öğrencilerinin devam ettikleri
akademik alandaki amaçları ifade edilmiştir. Sayan’ın (2019) okullarda bulunan destek eğitim
gerçekleştirmelerinde etkili araştırmasına göre, destek eğitim odalarında verilen destek eğitim
olduğu izlenimi edinildiği odasından yararlanan okul öncesi hizmetlerini alarak akademik
görülmektedir. Yazçayır’ın (2020) kaynaştırma öğrencilerinin lehine başarılarının arttığı görülmektedir.
çalışmasında, kaynaştırma/ anlamlı bir farklılık bulunduğu, Alan yazındaki çalışmalar ve
bütünleştirme eğitiminin ve DEO destek eğitim odasında verilen alandaki uygulamalar özel
hizmetinin öğretmenlere, ailelere, eğitimin başarıya ulaştığı gereksinimi olan öğrencilerin
özel gereksinimli ve tipik gelişim düşünüldüğü belirtilmiştir. Kale BEP planlarının titizlikle
gösteren öğrencilere katkıları ve Demir (2017) tarafından hazırlanmasının öğrencinin
olduğu fakat kaynaştırma/ yapılmış çalışmaya göre ise akademik gelişimi açısından
bütünleştirme eğitimine ve ilkokullarda Türkçe ve matematik önemli olduğunu göstermektedir.
DEO hizmetine ilişkin birçok derslerinde destek eğitim alan Yanı sıra bu öğrencilerin destek
hususta sorunlar tespit edilmiştir. kaynaştırma öğrencilerinin
eğitim hizmetlerinden düzenli
56 | Özel Eğitim ve Rehberlik Dergisi