Page 54 - ÖZ BAKIŞ - İZMİR İl Millî Eğiitm Müdürlüğü Özel Eğitim ve Rehberlik Dergisi - SAYI 2
P. 54
Öz Bakış
↘ Giriş akademik, mesleki bilgi ve
becerileri kazandırmak amacıyla
Özel eğitim, Özel Eğitim destek eğitim hizmetlerinin
Hizmetleri Yönetmeliği’nde verilmesi esastır. Bu hizmetler
“bireysel ve gelişim özellikleri mümkün olduğunca normal
ile eğitim yeterlilikleri açısından gelişim gösteren akranlarıyla
akranlarından anlamlı düzeyde bir arada olmasını sağlayan
farklılık gösteren bireylerin en uygun eğitim ortamında
eğitim ve sosyal ihtiyaçlarını gerçekleştirilmelidir. Bu
karşılamak üzere geliştirilmiş eğitim ortamı da kaynaştırma/
eğitim programları ve özel bütünleştirme uygulamalarıdır.
olarak yetiştirilmiş personel ile (RG. Sayı:26184,
uygun ortamlarda sürdürülen Tarih:31.05.2006).
eğitim” olarak tanımlanmaktadır. Özel Eğitim Hizmetleri
Özel eğitimde sağlanan Yönetmeliği’ne göre kaynaştırma/
hizmetler içerisinde öğrenciler bütünleştirme, özel eğitim
faklı okul ve sınıf türlerine ihtiyacı olan bireylerin her
yerleştirilebilmektedirler (MEB, tür ve kademede diğer
2018). Bu yerleştirme türleri, bireylerle karşılıklı etkileşim
özel eğitim gereksinimi olan içinde bulunmalarını ve eğitim
öğrencinin eğitsel performansı amaçlarını en üst düzeyde
ve eğitsel gereksinimlerine gerçekleştirmelerini sağlamak
uygun olacak şekilde zaman amacıyla uygulanır. Kaynaştırma/
zaman normal gelişim gösteren bütünleştirme bu bireylere destek
akranlarıyla birlikte olabilir. eğitim hizmetleri de sunularak
Bazen de sadece özel eğitim akranlarıyla birlikte tam zamanlı
gereksinimi olan öğrencilerin ya da özel eğitim sınıflarında yarı Özel eğitime gereksinim
bir arada bulunduğu ayrı eğitim zamanlı olarak verilen eğitimdir. duyan öğrencilerin eğitsel
ortamları olabilmektedir (Özbey, Tam zamanlı kaynaştırma/ gereksinimlerini karşılamak;
2019). ancak BEP ile mümkündür
bütünleştirme kapsamında
Alan yazın incelendiğinde, eğitim alan öğrenciler, kayıtlı (Fıscus ve Mandell, 2002; Akt.
özel eğitime ihtiyacı olan bulundukları okulda uygulanan Can, 2015).
bireylerin öncelikle normal eğitim programını takip ederler.
gelişim gösteren akranlarının Bu programlara ve öğrencilerin
devam ettiği sınıf olmak üzere, eğitsel performanslarına dayalı
özel eğitim sınıfı, gündüzlü olarak BEP hazırlanır ve uygulanır.
özel eğitim okulu, yatılı özel Bireyselleştirilmiş Eğitim Programı
eğitim okulu gibi farklı eğitim (BEP), tek bir bireyin eğitim
ortamlarına yerleştirildikleri ihtiyacını, bireye sağlanacak
görülmektedir.(Melekoğlu, olan ortamları ve bu amaçlı
2018). Özel eğitime ihtiyacı olan program geliştirmek için gerekli
bireyin; toplumla bütünleşmesini aşamaları içermektedir. BEP,
sağlamaya yönelik sosyal, öz özel gereksinimli bireyin eğitsel
bakım, dil ve iletişim alanlarındaki ihtiyaçları için bir ekip tarafından
davranışlar ile düzeyine uygun geliştirilmiş yazılı bir dokümandır.
54 | Özel Eğitim ve Rehberlik Dergisi