Page 54 - ÖZ BAKIŞ - İZMİR İl Millî Eğiitm Müdürlüğü Özel Eğitim ve Rehberlik Dergisi - SAYI 2
P. 54

Öz Bakış



            ↘   Giriş                        akademik, mesleki bilgi ve
                                             becerileri kazandırmak amacıyla
            Özel eğitim, Özel Eğitim         destek eğitim hizmetlerinin
            Hizmetleri Yönetmeliği’nde       verilmesi esastır. Bu hizmetler
            “bireysel ve gelişim özellikleri   mümkün olduğunca normal
            ile eğitim yeterlilikleri açısından   gelişim gösteren akranlarıyla
            akranlarından anlamlı düzeyde    bir arada olmasını sağlayan
            farklılık gösteren bireylerin    en uygun eğitim ortamında
            eğitim ve sosyal ihtiyaçlarını   gerçekleştirilmelidir. Bu
            karşılamak üzere geliştirilmiş   eğitim ortamı da kaynaştırma/
            eğitim programları ve özel       bütünleştirme uygulamalarıdır.
            olarak yetiştirilmiş personel ile   (RG. Sayı:26184,
            uygun ortamlarda sürdürülen      Tarih:31.05.2006).
            eğitim” olarak tanımlanmaktadır.   Özel Eğitim Hizmetleri
            Özel eğitimde sağlanan           Yönetmeliği’ne göre kaynaştırma/
            hizmetler içerisinde öğrenciler   bütünleştirme, özel eğitim
            faklı okul ve sınıf türlerine    ihtiyacı olan bireylerin her
            yerleştirilebilmektedirler (MEB,   tür ve kademede diğer
            2018). Bu yerleştirme türleri,   bireylerle karşılıklı etkileşim
            özel eğitim gereksinimi olan     içinde bulunmalarını ve eğitim
            öğrencinin eğitsel performansı   amaçlarını en üst düzeyde
            ve eğitsel gereksinimlerine      gerçekleştirmelerini sağlamak
            uygun olacak şekilde zaman       amacıyla uygulanır. Kaynaştırma/
            zaman normal gelişim gösteren    bütünleştirme bu bireylere destek
            akranlarıyla birlikte olabilir.   eğitim hizmetleri de sunularak
            Bazen de sadece özel eğitim      akranlarıyla birlikte tam zamanlı
            gereksinimi olan öğrencilerin    ya da özel eğitim sınıflarında yarı   Özel eğitime gereksinim
            bir arada bulunduğu ayrı eğitim   zamanlı olarak verilen eğitimdir.   duyan öğrencilerin eğitsel
            ortamları olabilmektedir (Özbey,   Tam zamanlı kaynaştırma/       gereksinimlerini karşılamak;
            2019).                                                            ancak BEP ile mümkündür
                                             bütünleştirme kapsamında
                   Alan yazın incelendiğinde,   eğitim alan öğrenciler, kayıtlı   (Fıscus ve Mandell, 2002; Akt.
            özel eğitime ihtiyacı olan       bulundukları okulda uygulanan    Can, 2015).
            bireylerin öncelikle normal      eğitim programını takip ederler.
            gelişim gösteren akranlarının    Bu programlara ve öğrencilerin
            devam ettiği sınıf olmak üzere,   eğitsel performanslarına dayalı
            özel eğitim sınıfı, gündüzlü     olarak BEP hazırlanır ve uygulanır.
            özel eğitim okulu, yatılı özel   Bireyselleştirilmiş Eğitim Programı
            eğitim okulu gibi farklı eğitim   (BEP), tek bir bireyin eğitim
            ortamlarına yerleştirildikleri   ihtiyacını, bireye sağlanacak
            görülmektedir.(Melekoğlu,        olan ortamları ve bu amaçlı
            2018). Özel eğitime ihtiyacı olan   program geliştirmek için gerekli
            bireyin; toplumla bütünleşmesini   aşamaları içermektedir. BEP,
            sağlamaya yönelik sosyal, öz     özel gereksinimli bireyin eğitsel
            bakım, dil ve iletişim alanlarındaki   ihtiyaçları için bir ekip tarafından
            davranışlar ile düzeyine uygun   geliştirilmiş yazılı bir dokümandır.




            54 |  Özel Eğitim ve Rehberlik Dergisi
   49   50   51   52   53   54   55   56   57   58   59