Page 100 - ÖZ BAKIŞ - İZMİR İl Millî Eğiitm Müdürlüğü Özel Eğitim ve Rehberlik Dergisi - SAYI 2
P. 100
Öz Bakış
Anne Babaların Beklentileri
orlu ve devamlılık gerektiren tüm Yapılan araştırmalar çocukların akademik
eğitim sürecinde bizler neler yapmalı, başarılarını etkileyen en önemli unsurlardan birinin
Z çocuğumuza nasıl davranmalıyız? anne baba ilgisi olduğunu göstermektedir.
Eğitimin ailede başladığını düşününce anne Ebeveynlerin çocukları için açık ve yüksek
babanın da çocuklarının ilk öğretmenleri olduğunu akademik beklenti sahibi olduklarında, okul hayatını
söyleyebiliriz. Bu durumda da en büyük işbirlikçimiz yakından takip edip dersleri ve etkinlikleri hakkında
çocuklarımızın öğretmenleridir. Çocuklar iyi sürekli iletişim halinde olduklarında, ilgiyi ve
gözlemlenmeli, istekleri ve hedefleri noktasında iletişimi sürekli ve belli bir düzeyde tuttuklarında
fikir sahibi olunmalı ve tüm bu birikim, öğrenme ve okuma alışkanlığı kazanmasında azami dikkat
deneyimlerini planlayan öğretmenlerle paylaşılarak gösterdiklerinde akademik başarı da artmaktadır.
sürece ışık tutulmalıdır. Aynı şekilde öğretmenler Uzmanların ebeveynlerin çocuklarının başarıları
de öğrencileri, ebeveynlerden farklı olarak okul hakkındaki düşüncelerine ve başaracaklarına
ortamında tanıdıkları için onların çocuklarını olan inançları üzerindeki beklentilerini incelediği
tanımalarına katkı sağlamalıdırlar.
araştırmada, ebeveynlerin beklentilerinin çocukların
Eğitimcilerin, uygulanan programlar ve çocuklarının kendilerine inançlarını arttırdığını, kendisine
ilerlemeleri hakkında aileye bilgi akışını sağlama güvenilen öğrencinin sınırlarını zorladığını, onların
sorumlulukları vardır. Eğer bu iletişim süreci okul yeteneklerini etkilediğini ortaya koymuştur. Yani
ve aile arasında sağlıklı bir şekilde devam ederse, ailelerin öğrencilerin başarısında dolaylı olarak
aileler de okul programına ve hedeflerine katkıda pozitif bir rol oynadığı saptanmıştır.
bulunabilirler. Yaşanılan bu süreçte bizler de beklenti düzeyimizi;
Çocuklarını güdülemede, okulda öğrenilenler ile düşük, gerçekçi ve yüksek olarak gruplandırabiliriz.
dışarıdaki fırsatlar arasında bağlantı kurmada aktif Anne babalar olarak, çocuklarımıza yönelik
rol üstlenebilirler (Danielson, 2002). beklentilerimizin düşük olması, çocuklarımıza onlara
güvenmediğimiz, başarılı olamayacakları, yetersiz
oldukları mesajını verir.
Çocuklarımızın ders çalışmaya yönelik
motivasyonları ve okula karşı ilgileri azalır ve
dolayısıyla okul başarıları da düşer. Ancak bu
süreçte çocuğunu iyi tanıyan ona destek veren ve
süreci yakından takip eden ailelerin beklenti
düzeyleri gerçekçi ve yüksek olacaktır.
Unutulmamalıdır ki, aileler
çocuklarına ne kadar güvenir,
bu sınav sürecini ne kadar
planlı ve sağlıklı yürütürse
başarı da bir o kadar yüksek
olacaktır. Bu süreçte aileye
düşen en büyük görev
beklentilerini gerçekçi
düzeyde tutabilmeleridir.
100 | Özel Eğitim ve Rehberlik Dergisi