Page 104 - ÖZ BAKIŞ - İZMİR İl Millî Eğiitm Müdürlüğü Özel Eğitim ve Rehberlik Dergisi - SAYI 2
P. 104

Öz Bakış



            Sınav Kaygısıyla Nasıl Başa Çıkabilirim?

            ↘   Sınav Kaygısı Nedir?


            Çocuklar sınav yaklaştıkça kaygı yaşamaya başlarlar. Bu kaygılar sonucunda;  gerginlik, sıkıntı nefes
            almakta güçlük, iştahsızlık, endişe, tedirginlik, sinirlilik, , başarısızlık korkusu, isteksizlik, mide bulantısı,
            çarpıntı, titreme, ağız kuruluğu, terleme, uykuda düzensizlik, karında ağrı vb. belirtilerden birini ya da
            birkaçını yaşayabilirler. Bunların yanı sıra öğrencilerin ders başarılarında düşüşlerin olması, dikkatlerin
            dağılması, kendine olan güvenlerinin azalması, kendilerini yetersiz, değersiz görmeleri ve iletişimde
            problem yaşamaları, ders çalışmak istememeleri de sınav kaygısının anlaşılmasını sağlar.

            ↘   Sınav Kaygısı Neden Oluşur?


            Çocuklarımızın ya da biz anne ve babaların        Sınav yaklaştıkça oluşan kaygı düzeyini en
            gerçekçi olmayan düşünceleri ve beklentileri sınav   aza indirmek için bu düşünceleri olumlularıyla
            kaygısının oluşmasında etkili rol oynar.          değiştirmek gerekir. Bu alternatif düşünceler

            Gerçekçi olmayan düşüncelere mükemmeliyetçilik,   şunlardır;
            aşırı genelleme, ya hep ya hiç, akıl okuma örnek       բ Şu an öğrendiklerimi unutmuş gibi hissetsem
            olarak verilebilir. Sınav kaygısının oluşmasında etkisi   de gerektiğinde hatırlayabiliyorum.
            olan düşünceler şunlardır;
                                                                   բ Bu öğrendiklerim gelecekte bir gün çok işime
                  բ Tüm öğrendiklerimi unutmuş gibi                yarayabilir.
                  hissediyorum.
                                                                   բ Sınav çok önemlidir ama hayatımın anlamı
                  բ Bu öğrendiklerim benim ne işime yarayacak      değildir.
                  ki?                                              բ Sınavda elimden geleni fazlasıyla yapacağım,

                  բ Bu sınavı kesinlikle başarmalıyım.             ailem beni her durumda sever.
                  բ Çalışmam gereken çok fazla konu var nasıl      բ Sınavda başarılı olmazsam bu bir son olmaz,
                  yetiştireceğim.                                  yeniden başlayıp kazanabilirim.

                  բ Sınava çok kişi katılıyor, onları nasıl        բ Eğer düzenli ve verimli çalışırsam diğer
                  geçebilirim?                                     adayları geçip başarabilirim.

                  բ Bu sınavı kesinlikle başaramayacağım.          բ Konular çok fazla olsa da iyi bir planlamayla
                                                                   hepsini öğrenip sınava hepsine hâkim
                  բ Başarısız olursam annem-babam bana nasıl
                  davranır?                                        olabilirim.
                  բ Bu sınav benim her şeyim. vb.


            Tüm bu sınav süreci içerisinde çocuklarımızın kaygısını azaltmak için ayrıca, onların istek ve ilgileri
            doğrultusunda çeşitli sosyal etkinliklere yönlendirerek kaygılarının azalmasına yardımcı olabiliriz. Birlikte
            kaliteli zaman geçirebilir her daim onlara destek olduğunuzu hissettirebilirsiniz.

            Unutulmamalıdır ki, şu ana kadar üzerinde durduğumuz konular velilerin ve öğrencilerin bu süreci
            sağlıklı olarak yürütebilmeleri ve olumlu sonuçlara ulaşabilmeleri için önerilmiştir. Bu sınavlar öğrencilerin
            zekâlarını ölçen sınavlar değildir. İyi bir hazırlık ve birikim gerektiren disiplin sürecidir.

            Bizler çocuklarımızı geleceğe ve hayata hazırlıyoruz, uygulanan bu sınavlar ise bu süreçteki
            basamaklardan sadece bir tanesidir.Bu nedenle ebeveynlere düşen görev, bu süreçte çocuğunun yanında
            olduğunu, ona inandığını ve onunla gurur duyduğunu her daim hissettirmektir.


           104 |  Özel Eğitim ve Rehberlik Dergisi
   99   100   101   102   103   104   105   106   107   108