Page 104 - ÖZ BAKIŞ - İZMİR İl Millî Eğiitm Müdürlüğü Özel Eğitim ve Rehberlik Dergisi - SAYI 2
P. 104
Öz Bakış
Sınav Kaygısıyla Nasıl Başa Çıkabilirim?
↘ Sınav Kaygısı Nedir?
Çocuklar sınav yaklaştıkça kaygı yaşamaya başlarlar. Bu kaygılar sonucunda; gerginlik, sıkıntı nefes
almakta güçlük, iştahsızlık, endişe, tedirginlik, sinirlilik, , başarısızlık korkusu, isteksizlik, mide bulantısı,
çarpıntı, titreme, ağız kuruluğu, terleme, uykuda düzensizlik, karında ağrı vb. belirtilerden birini ya da
birkaçını yaşayabilirler. Bunların yanı sıra öğrencilerin ders başarılarında düşüşlerin olması, dikkatlerin
dağılması, kendine olan güvenlerinin azalması, kendilerini yetersiz, değersiz görmeleri ve iletişimde
problem yaşamaları, ders çalışmak istememeleri de sınav kaygısının anlaşılmasını sağlar.
↘ Sınav Kaygısı Neden Oluşur?
Çocuklarımızın ya da biz anne ve babaların Sınav yaklaştıkça oluşan kaygı düzeyini en
gerçekçi olmayan düşünceleri ve beklentileri sınav aza indirmek için bu düşünceleri olumlularıyla
kaygısının oluşmasında etkili rol oynar. değiştirmek gerekir. Bu alternatif düşünceler
Gerçekçi olmayan düşüncelere mükemmeliyetçilik, şunlardır;
aşırı genelleme, ya hep ya hiç, akıl okuma örnek բ Şu an öğrendiklerimi unutmuş gibi hissetsem
olarak verilebilir. Sınav kaygısının oluşmasında etkisi de gerektiğinde hatırlayabiliyorum.
olan düşünceler şunlardır;
բ Bu öğrendiklerim gelecekte bir gün çok işime
բ Tüm öğrendiklerimi unutmuş gibi yarayabilir.
hissediyorum.
բ Sınav çok önemlidir ama hayatımın anlamı
բ Bu öğrendiklerim benim ne işime yarayacak değildir.
ki? բ Sınavda elimden geleni fazlasıyla yapacağım,
բ Bu sınavı kesinlikle başarmalıyım. ailem beni her durumda sever.
բ Çalışmam gereken çok fazla konu var nasıl բ Sınavda başarılı olmazsam bu bir son olmaz,
yetiştireceğim. yeniden başlayıp kazanabilirim.
բ Sınava çok kişi katılıyor, onları nasıl բ Eğer düzenli ve verimli çalışırsam diğer
geçebilirim? adayları geçip başarabilirim.
բ Bu sınavı kesinlikle başaramayacağım. բ Konular çok fazla olsa da iyi bir planlamayla
hepsini öğrenip sınava hepsine hâkim
բ Başarısız olursam annem-babam bana nasıl
davranır? olabilirim.
բ Bu sınav benim her şeyim. vb.
Tüm bu sınav süreci içerisinde çocuklarımızın kaygısını azaltmak için ayrıca, onların istek ve ilgileri
doğrultusunda çeşitli sosyal etkinliklere yönlendirerek kaygılarının azalmasına yardımcı olabiliriz. Birlikte
kaliteli zaman geçirebilir her daim onlara destek olduğunuzu hissettirebilirsiniz.
Unutulmamalıdır ki, şu ana kadar üzerinde durduğumuz konular velilerin ve öğrencilerin bu süreci
sağlıklı olarak yürütebilmeleri ve olumlu sonuçlara ulaşabilmeleri için önerilmiştir. Bu sınavlar öğrencilerin
zekâlarını ölçen sınavlar değildir. İyi bir hazırlık ve birikim gerektiren disiplin sürecidir.
Bizler çocuklarımızı geleceğe ve hayata hazırlıyoruz, uygulanan bu sınavlar ise bu süreçteki
basamaklardan sadece bir tanesidir.Bu nedenle ebeveynlere düşen görev, bu süreçte çocuğunun yanında
olduğunu, ona inandığını ve onunla gurur duyduğunu her daim hissettirmektir.
104 | Özel Eğitim ve Rehberlik Dergisi