Page 8 - ÖZ BAKIŞ - İZMİR İl Millî Eğiitm Müdürlüğü Özel Eğitim ve Rehberlik Dergisi - SAYI 2
P. 8
Öz Bakış
Özel eğitimde erken tanı önemli bir Yetersizliği önleyen ya da hafifleten
konudur. Hayatın en kritik dönemi olarak faktörlerden biri de çevrenin bireylerin engel
nitelendirilebilecek çocukluk döneminde durumuna uygun bir şekilde düzenlenmesidir.
yoğun ve sistemli bir eğitim çok değerli Özel gereksinimli bireylerin yaşadıkları
olacaktır. Yaşamın ilk yıllarında doğru ortamdaki fiziki koşullar, yetersizliklerine
yapılandırılmış bir eğitim ile gelecek için uygun olarak oluşturuluyorsa özel
sağlam temeller atılabilir. Özel gereksinimli gereksinimli bireyler daha rahat bir yaşama
bireylerin, mümkün olabilecek en erken sahip olacaktır (Özbey, 2009).
dönemde, ihtiyaç duydukları alanlarda özel Wolery (1993) erken özel eğitim hizmetlerinin
eğitim alması ulaşabilecekleri becerileri genel amaçlarını, çocuklar, aileler ve erken
azami şekilde gerçekleştirebilmeleri eğitim hizmetini sağlayanlar için şu şekilde
yönünden önemlidir. Bununla beraber bu ifade etmiştir:
bireylerin toplumun onlardan beklediği
rolleri ve sorumluklarıyla beraber gelişimsel Çocuklar için;
görevlerini gerçekleştirebilmeleri, kendisi բ Gelişimsel becerilerin en iyi şekilde
için en uygun olarak nitelendirilebilecek özel kazanılmasını sağlamak
eğitim hizmetlerinden faydalanabilmelerine բ İçinde yaşadıkları topluma uyumlarını
bağlıdır. maksimum seviyeye çıkarmak
Özel gereksinimli bireylerin yetersizliklerinin բ Öz bakım becerilerini ve sosyal
fark edilir edilmez hızlı bir şekilde özel eğitim, yaşamlarının kalitesini arttırmak
tıbbi tedavi ve özel gereksinimiyle alakalı Aileler için;
hizmetlerden faydalanması gerekmektedir.
Yetersizlikleriyle ilgili olarak gereken önlemler բ Çocuklarıyla alakalı doğru kararlar
alabilmelerini sağlamak
geç kalınmadan alındığında bunların büyük
bir kısmını giderilebilme veya hafifletilebilme բ Çocuklarıyla hem aile hem de çocuk
için doyurucu ve yararlı şekilde
imkânı doğacaktır. Bazı becerilerin etkileşimde bulunabilmek
kazanılmasında bireyin bulunduğu yaşın բ Çocuklarının gelişimine katkı
doğrudan ilgisi bulunmaktadır. Örneğin sağlayabilmek
üç yaşlarında konuşmayla alakalı problem բ Toplumla bütünleşebilmek
yaşayan çocuk, konuşma eğitimine olumlu
tepki verirken çocuk büyüdükçe gelişme Hizmeti sağlayanlar için;
daha yavaş olacaktır. Kas ve hareketlere բ Özel gereksinimli çocukların ve
dayanan beceriler de erken evrede daha hızlı ailelerinin toplumsal açıdan kabul
kazanılmaktadır. Erken yaşta verilebilecek edilme düzeylerini artırmak
eğitim sayesinde özel gereksinimli çocuklara բ Erken özel eğitim programlarını
kalıcı davranışlar kazandırılmanın yanısıra uygulamak ve geliştirmek
olumsuz davranışların ortadan kaldırılması da բ Özel gereksinimli çocukları, ailelerini
kolaylaşacaktır. ve sunulan hizmetleri desteklemek ve
savunmak
8 | Özel Eğitim ve Rehberlik Dergisi