Page 7 - ÖZ BAKIŞ - İZMİR İl Millî Eğiitm Müdürlüğü Özel Eğitim ve Rehberlik Dergisi - SAYI 2
P. 7
Öz Bakış
özel yöntem ve araçlarla araştırma olan Nüfus ve Konut bireylerin gereksinimlerini
gerekirse özel mekânlarda Araştırması (2011) sonucuna karşılamak, yaşama katılımlarını
her özel gereksinimli grup için göre 3 yaş ve üzeri nüfusta ve uyumlarını sağlamak
farklı olarak geliştirilmiş özel engellilik kişi sayısı 4.882.841’dir. amacıyla sunulan tüm eğitim
programlarla verilen eğitim” Genel nüfus içerisinde bireylerin hizmetlerini kapsamaktadır. Özel
(Baykoç Dönmez, 2010) şeklinde %4,1’i bir şeyleri taşımada ya gereksinimli bireylerin, en kısa
tanımlanmıştır. Özel eğitim özel da tutmada, %3,3’ü yürümede sürede, gereksinim duydukları
gereksinimli bireylerin hem ve merdiven kullanmada, %2’si alanlarla ilgili olarak uygun
kendileri hem de ailelerinin öğrenmede ve dikkat toplamada, eğitim ortamlarında ve yine özel
yaşamlarını kolaylaştıran ve %1,4’ü görmede, %1,1’i işitmede, gereksinimli bireye uygun yöntem
hayat kalitelerini artıran ihmal %0,7’si ise konuşmada güçlük ve araç-gereçler kullanarak
edilemeyecek kadar önem arz yaşadıklarını belirtmişlerdir. desteklenmesi kapasitelerini en
eden bir konudur. yüksek düzeyde kullanabilmeleri
İnsan hayatı, doğumla başlayan
Bu yazımızda özel eğitimin ne çocukluk, ergenlik, yetişkinlikle yönünden değerlendirildiğinde
olduğu, neden gerekli olduğu, devam eden ve yaşlılıkla büyük bir önem taşımaktadır
hangi çocukların özel eğitime son bulan farklı evrelerden (Çabuk, 2015).
gereksinim duyduğu ve özel oluşmaktadır. Her evrede Özel eğitim normal okullarda
eğitimin sağladığı faydaların birbirlerini etkileyen dil, zihinsel, verilen eğitimden farklı bir eğitim
neler olduğu sorularına cevap fiziksel, sosyal-duygusal modeli gerektiren birebir eğitim
aranacaktır. Bununla beraber gelişim alanları yer almaktadır. şeklidir. Özel eğitimin temel
yazımızın en sonunda da özel Bu gelişim alanlarındaki amacı özel gereksinimli bireyleri
gereksinimli çocuğa sahip olan basamakları gerçekleştiremeyen topluma uyumlu hale getirmektir.
ailelere önerilerde bulunulacaktır. ya da gerçekleştirmekte zorluk Bu noktada özel gereksinimli
çeken bireylerin özel eğitime bireyin kendi kendine yetebilen
UNESCO tarafından yapılan
araştırmalara göre, Türkiye ihtiyaç duymaları kaçınılmaz bireyler haline getirilmesi ve
nüfusunun yaklaşık %10’u bir durumdur (Yavuz, 2018). akranlarıyla anlamlı farklılık
engelli bireylerden oluşmaktadır Özel eğitim, akranlarıyla gösteren bireylerin özel eğitim
(Ulutaşdemir, 2007). Bir başka kıyaslandıklarında farklı yoluyla eksiklerinin giderilmesi
gelişimsel özellikler gösteren önemlidir.
Özel gereksinimli bireylerin temel
becerileri kazanmasının yanında sosyal
kabulünün sağlanmasında özel eğitimin
önemli bir yeri bulunmaktadır.
Temmuz 2022 - Sayı 2 | 7