Page 10 - ÖZ BAKIŞ - İZMİR İl Millî Eğiitm Müdürlüğü Özel Eğitim ve Rehberlik Dergisi - SAYI 2
P. 10
Öz Bakış
Bireylerin eğitimine katkı sağlayan unsurların etkileşim halinde olması önemlidir. Bu unsurların
belki de en önemlisi olan ailelerin süreçte dikkat etmesi gereken hususlar şöyledir:
↘ Aileler çocuklarını iyi tanımalı ve onu olduğu ↘ Davranışlarda tutarlı olunmalıdır. Belli bir
gibi kabullenmelidirler. Özel gereksinimli anda doğru olarak kabul edilen ya da
çocuklarıyla ilgili gerçekçi beklentilere görmezden gelinen bir davranışa farklı bir
sahip olmalı ve ondan yapabileceğinin anda olumsuz bir tepki veriliyorsa çocuk
üzerinde davranışlar beklememelidirler. Özel karmaşa yaşayacaktır. Bu da doğru davranışın
gereksinimli bir çocuktan yapamayacağı öğrenilmesini zorlaştıracaktır. Aynı zamanda
bir davranış ya da beceri beklentisinde bir ebeveynin izin vermediği davranışa diğer
olmak özgüvenlerini sarsabilir ve sonucunda ebeveynde izin vermemelidir.
başarısızlık duygusuna kapılarak içlerine ↘ Özellikle ileri derecede özel gereksinime
kapanmalarına neden olabilir.
sahip bireylerde temel olarak öz beceri
↘ Özel gereksinimli çocuktan beklenen davranış kazanmasına öncelik verilmelidir. Hayatını
ya da beceri gerçekleşmiyorsa ümitsizliğe devam ettirmede kendine yetebilmesini
kapılmamak gerekmektedir. Öncelikle sağlayacak tuvalet alışkanlığı yemek
gerçekleşmemesinin nedenleri araştırılmalı ve yeme becerisi gibi davranışlar ilk olarak
uygulanan yöntem gözden geçirilmelidir. kazandırılacak davranışlardandır.
↘ İstenmeyen davranışlar gözlemlendiğinde ↘ Çocuklar üzerinde aşırı koruyucu
çocuk anlamaya çalışılmalı ve sabırlı olunmamalıdır. Aşırı koruyucu davranışlar
olunmalıdır. Aile çocuklarının yanında sergilemenin çocukların bağımsızlıklarını
onları rencide edecek hal ve hareketlerde kazanmalarına engel olacağı göz önünde
bulunmamalı ve onları olumsuz bulundurulmalıdır.
etkilememelidir.
10 | Özel Eğitim ve Rehberlik Dergisi