Page 45 - ÖZ BAKIŞ - İZMİR İl Millî Eğiitm Müdürlüğü Özel Eğitim ve Rehberlik Dergisi - SAYI 2
P. 45
Öz Bakış
Benim için hayatımın bundan kaşımanın yerini gitar alırken bu
sonrasını şekillendiren çok önemli davranışta gittikçe azalmaya başladı.
bir deneyim oldu. Bu tez sürecinde Diğer çocuklarda da bunun gibi
Menemen’deki Sabahat Akşiray farklı davranışlar analiz etmiştim.
OÇEM’de ön araştırmalar yaptım. Hepsinde de farklı farklı sonuçlar
Onun dışında bir Özel Eğitim ortaya çıktı. Böylelikle müziğin otizmli
Merkezi’nde eğitim gören dört bireylerin problem davranışları
öğrenci belirleyip onlarla uygulama üzerinde etkisinin olduğunu kendi
çalışması yaptım. Tabi bu süre gözlemlerimle tespit etmiş oldum.
içinde artık o çocukların hayatına Böylelikle bilim dünyasına katkı
daha çok girmeye başladım. Müzik sağlayan bir teze sahip olabildiğim
dışındaki gündelik hayatlarını da ama en çok da o çocukların
gözlemleme şansım oldu. Ailelerle hayatlarına olumlu dokunuşlar
de artık aramızda bir bağ oluşmaya yaptığım için çok mutlu olmuştum.
başladı. Tez süresince çalıştığım bu İzmir Otizm Orkestrası ve Korosu
4 öğrencinin problem davranışlarının (İZOT) fikri ilk ne zaman ve nasıl
neler olduğunu belirleyerek ve ortaya çıktı? süreçte TOBAV Opera ve Bale
“Müzik aracılığıyla bu davranışları Çalışanları Vakfı’nda, o zaman ki
ne kadar değiştirebiliriz, müzik Tez bittikten sonra benim çocuklarla müdürü rahmetli İsmail BİLEN hoca
buna bir etken mi?” sorusuna cevap bireysel çalışmalarım devam etti. ile konuşarak böyle bir çalışma
aradık. Belirlediğimiz çocukların farklı Artık onları daha yakından tanıma yapmak istediğimi söylediğimde
farklı davranışları vardı. Örneğin bir fırsatım olmuş ve aramızda duygusal tamamen ücretsiz olarak bize bir
tanesinin yüksek sesle konuşma, bir bağ oluşmuştu. Onlarla birkaç yıl yer tahsis ettiler. Haftada 1,5- 2 saat
bir diğerinin göbek kaşıma davranışı boyunca çok çalışmıştık ve bunun salonlarını bize açtılar. Böylelikle
vardı. Yüksek sesle konuşan çocukla devamını getirmek istedim. Buna artık çalışabilecek bir yerimiz de
ritim çalışmasına başladık, bir ihtiyaç duyduklarını bilmek beni mevcuttu.
süre sonra yüksek sesle konuşma daha çok motive etti. Öte yandan Ailelerle nasıl iletişim kurdunuz?
davranışı azalmaya başladı. Tabi özel eğitimden ve müzikten anlayan Bu süreçte “muzikveotizm.com”
ki gündelik yaşam içinde çocuğun çok insan vardı. Fakat her ikisinden adı ile bir internet sitesi kurdum.
davranışlarını en çok aile kontrol anlayan bir eğitimciye ihtiyaç vardı. Bu site üzerinden bir otizm korosu
ediyordu. Hazırladığım bir çizelge Bu anlamda kendimde bir sorumluluk kurulacağını, müziğe karşı yatkınlığı,
üzerine yüksek sesle konuştuğu hissettim. Otizmli çocuklarla zaten ilgisi olan ve şarkı söylemeyi seven
zamanları kaydediyorlardı. Yaptığımız keyif alarak çalışıyordum. Bir şeyler otizmli katılımcıları aradığımızı
alkışla ritim çalışmaları sırasında ritim yapmam gerektiği düşüncesi sürekli duyurdum. İlk hafta dört katılımcı ile
çalgısına önceleri çok kuvvetli bir benimle birlikteydi. Çocukların hepsi başladık. Başlangıçta hepimiz için
şekilde vururken, zaman içerisinde ile bireysel bir şekilde çalışıyordum. farklı öğrenmelerin gerçekleştiği bir
benim ona söylediğim “yavaş vur” Bir gün çok fazla çocuk tanıyorum süreç oldu. İlerleyen zamanlarda sayı
komutu ile yavaş vurmaya başladı. ve hepsi de benimle zaman sürekli bir şekilde artarak günümüze
Belli bir zaman sonra da komutu geçirmekten büyük keyif alıyorlar kadar gelmeyi başardık.
kendi kendine tekrar ederek yavaş ama onlar birbirlerini tanımıyorlar diye
vurmaya ve sesinin seviyesini düşündüm. Onların bu yalnızlığını Aileler size nasıl ulaşıyor?
ayarlamaya başladı. nasıl değiştirebilirim sorusu beynimi Çalıştığınız grubun yaş ortalaması
kurcalarken, birlikte müzik yapmak var mı?
Benzer bir şekilde göbek kaşıma nasıl olur dedim. Denemekle bir
davranışı olan bir çocuğumuz şey kaybetmeyeceğimi düşünerek Aileler en çok birbirlerinden
vardı. Acaba göbeğini kaşıma bu fikrimi, Otizm Derneği (ODER) duyuyorlar. Bunun haricinde sosyal
hareketi yerine gitar çalsa nasıl Başkanı Ergin GÜNGÖR ile paylaştım. medyadan, web sayfasından ya da
olur dedik. Çocuğumuza gitar Zaten daha öncesinde de onlarla Otizm Derneği aracılığıyla ulaşıyorlar.
çalmayı öğretmeye başladık. Göbek Bir şekilde ulaşmak artık çok kolay
iletişim halindeydim. Sonraki oldu. Başlarken yaş sınırı ve hazır
Temmuz 2022 - Sayı 2 | 45