Page 45 - ÖZ BAKIŞ - İZMİR İl Millî Eğiitm Müdürlüğü Özel Eğitim ve Rehberlik Dergisi - SAYI 2
P. 45

Öz Bakış



            Benim için hayatımın bundan      kaşımanın yerini gitar alırken bu
            sonrasını şekillendiren çok önemli   davranışta gittikçe azalmaya başladı.
            bir deneyim oldu.  Bu tez sürecinde   Diğer çocuklarda da bunun gibi
            Menemen’deki Sabahat Akşiray     farklı davranışlar analiz etmiştim.
            OÇEM’de ön araştırmalar yaptım.   Hepsinde de farklı farklı sonuçlar
            Onun dışında bir Özel Eğitim     ortaya çıktı. Böylelikle müziğin otizmli
            Merkezi’nde eğitim gören dört    bireylerin problem davranışları
            öğrenci belirleyip onlarla uygulama   üzerinde etkisinin olduğunu kendi
            çalışması yaptım.  Tabi bu süre   gözlemlerimle tespit etmiş oldum.
            içinde artık o çocukların hayatına   Böylelikle bilim dünyasına katkı
            daha çok girmeye başladım. Müzik   sağlayan bir teze sahip olabildiğim
            dışındaki gündelik hayatlarını da   ama en çok da o çocukların
            gözlemleme şansım oldu.  Ailelerle   hayatlarına olumlu dokunuşlar
            de artık aramızda bir bağ oluşmaya   yaptığım için çok mutlu olmuştum.
            başladı. Tez süresince çalıştığım bu   İzmir Otizm Orkestrası ve Korosu
            4 öğrencinin problem davranışlarının   (İZOT) fikri ilk ne zaman ve nasıl
            neler olduğunu belirleyerek ve   ortaya çıktı?                    süreçte TOBAV Opera ve Bale
            “Müzik aracılığıyla bu davranışları                               Çalışanları Vakfı’nda, o zaman ki
            ne kadar değiştirebiliriz, müzik   Tez bittikten sonra benim çocuklarla   müdürü rahmetli İsmail BİLEN hoca
            buna bir etken mi?” sorusuna cevap   bireysel çalışmalarım devam etti.   ile konuşarak böyle bir çalışma
            aradık.  Belirlediğimiz çocukların farklı   Artık onları daha yakından tanıma   yapmak istediğimi söylediğimde
            farklı davranışları vardı. Örneğin bir   fırsatım olmuş ve aramızda duygusal   tamamen ücretsiz olarak bize bir
            tanesinin yüksek sesle konuşma,   bir bağ oluşmuştu. Onlarla birkaç yıl   yer tahsis ettiler. Haftada 1,5- 2 saat
            bir diğerinin göbek kaşıma davranışı   boyunca çok çalışmıştık ve bunun   salonlarını bize açtılar. Böylelikle
            vardı. Yüksek sesle konuşan çocukla   devamını getirmek istedim. Buna   artık çalışabilecek bir yerimiz de
            ritim çalışmasına başladık, bir   ihtiyaç duyduklarını bilmek beni   mevcuttu.
            süre sonra yüksek sesle konuşma   daha çok motive etti. Öte yandan   Ailelerle nasıl iletişim kurdunuz?
            davranışı azalmaya başladı. Tabi   özel eğitimden ve müzikten anlayan   Bu süreçte “muzikveotizm.com”
            ki gündelik yaşam içinde çocuğun   çok insan vardı. Fakat her ikisinden   adı ile bir internet sitesi kurdum.
            davranışlarını en çok aile kontrol   anlayan bir eğitimciye ihtiyaç vardı.   Bu site üzerinden bir otizm korosu
            ediyordu. Hazırladığım bir çizelge   Bu anlamda kendimde bir sorumluluk   kurulacağını, müziğe karşı yatkınlığı,
            üzerine yüksek sesle konuştuğu   hissettim. Otizmli çocuklarla zaten   ilgisi olan ve şarkı söylemeyi seven
            zamanları kaydediyorlardı. Yaptığımız   keyif alarak çalışıyordum. Bir şeyler   otizmli katılımcıları aradığımızı
            alkışla ritim çalışmaları sırasında ritim   yapmam gerektiği düşüncesi sürekli   duyurdum. İlk hafta dört katılımcı ile
            çalgısına önceleri çok kuvvetli bir   benimle birlikteydi. Çocukların hepsi   başladık. Başlangıçta hepimiz için
            şekilde vururken, zaman içerisinde   ile bireysel bir şekilde çalışıyordum.   farklı öğrenmelerin gerçekleştiği bir
            benim ona söylediğim “yavaş vur”   Bir gün çok fazla çocuk tanıyorum   süreç oldu. İlerleyen zamanlarda sayı
            komutu ile yavaş vurmaya başladı.   ve hepsi de benimle zaman     sürekli bir şekilde artarak günümüze
            Belli bir zaman sonra da komutu   geçirmekten büyük keyif alıyorlar   kadar gelmeyi başardık.
            kendi kendine tekrar ederek yavaş   ama onlar birbirlerini tanımıyorlar diye
            vurmaya ve sesinin seviyesini    düşündüm. Onların bu yalnızlığını   Aileler size nasıl ulaşıyor?
            ayarlamaya başladı.              nasıl değiştirebilirim sorusu beynimi   Çalıştığınız grubun yaş ortalaması
                                             kurcalarken, birlikte müzik yapmak   var mı?
            Benzer bir şekilde göbek kaşıma   nasıl olur dedim.  Denemekle bir
            davranışı olan bir çocuğumuz     şey kaybetmeyeceğimi düşünerek   Aileler en çok birbirlerinden
            vardı. Acaba göbeğini kaşıma     bu fikrimi, Otizm Derneği (ODER)   duyuyorlar. Bunun haricinde sosyal
            hareketi yerine gitar çalsa nasıl   Başkanı Ergin GÜNGÖR ile paylaştım.   medyadan, web sayfasından ya da
            olur dedik. Çocuğumuza gitar     Zaten daha öncesinde de onlarla   Otizm Derneği aracılığıyla ulaşıyorlar.
            çalmayı öğretmeye başladık. Göbek                                 Bir şekilde ulaşmak artık çok kolay
                                             iletişim halindeydim. Sonraki    oldu. Başlarken yaş sınırı ve hazır


                                                                                      Temmuz 2022 - Sayı 2   | 45
   40   41   42   43   44   45   46   47   48   49   50