Page 63 - ÖZ BAKIŞ - İZMİR İl Millî Eğiitm Müdürlüğü Özel Eğitim ve Rehberlik Dergisi
P. 63
Öz Bakış
V. Eğitim kurumlarından “Psikolojik Destek II. Araştırma sonuçlarını raporlaştırarak Bakanlığa
Yönlendirme Formu” (EK-1) doldurularak resmi gönderir, gerektiğinde ilgili kurum ve kuruluşlarla
yazı ile yönlendirilen öğrenci ve ailelerine randevu paylaşır. Bu raporları kongre ve sempozyumlarda
verir. Randevu tarihini e-Rehberlik sistemindeki sunabilir, makale olarak yayımlayabilir.
randevu kayıt ekranına işleyerek ilgili eğitim III. Rehberlik ve psikolojik danışma hizmetlerine
kurumunu resmî yazı ile bilgilendirir. ilişkin sorumluluk bölgesindeki ihtiyaçlar
VI. Rehberlik ve araştırma merkezinin sorumluluk doğrultusunda projeler hazırlar.
bölgesinden örgün eğitim kurumları dışında IV. Proje çalışmalarında gerektiğinde üniversiteler
merkeze yapılan başvurularda bireye, birey reşit veya diğer ilgili kurum ve kuruluşlarla iş birliği
değil ise veli/vasisine randevu verir. Randevu yapar.
tarihini e-Rehberlik sistemindeki randevu kayıt
ekranına işler. V. Proje çalışmalarında ihtiyaç duyduğunda eğitim
kurumlarında çalışan rehber öğretmen/psikolojik
VII. Veli ile yapılacak ilk görüşmede “Aile Bilgi danışmanlardan destek alır.
Formu’nu (EK-2), yapılacak diğer görüşmelerde
ise e Rehberlik sisteminden alınan görüşme VI. Proje raporlarını ve diğer ilgili kayıtları usulüne
formunu kullanır. uygun olarak saklar.
VIII. Hizmet verilen birey öğrenci ise ilk görüşmede VII. Öğrencilere, ailelere, öğretmenlere yönelik
“Öğrenci Ön Görüşme Formu’ nu (EK-3), diğer rehberlik ve psikolojik danışma hizmetlerine ilişkin
görüşmelerde ise e-Rehberlik sisteminden alınan broşür, bülten, dergi, kitapçık gibi yayınlar, psiko-
görüşme formunu kullanır. eğitim programları, grup rehberlik etkinlikleri ile
eğitim içerikleri hazırlayarak ilgili hizmet alanında
IX. Hizmet verilecek birey öğrenci değilse görevli personelin kullanımına sunar. Gerektiğinde
e-Rehberlik sisteminden alınan görüşme formunu eğitim kurumlarıyla paylaşır.
kullanır.
VIII. Genel ve yerel hedeflere ilişkin eğitim içerikleri
X. Yapılan ilk görüşme sonunda danışan dosyası hazırlayarak ilgili hizmet alanında görevli
açarak gerekli bilgileri “Birey Kayıt Defteri” ne personelin kullanımına sunar. Gerektiğinde eğitim
(EK4) işler.
kurumlarıyla paylaşır.
XI. Gerçekleştirilen görüşmeye ilişkin bilgileri IX. Rehberlik ve psikolojik danışma hizmetlerine
e-Rehberlik sistemine işler. Elektronik ortama ilişkin ihtiyaç ve talepler doğrultusunda okul
işlenmesi mümkün olmayan çalışmaları danışan yöneticilerine, öğretmenlere ve rehber öğretmen/
dosyasında usulüne uygun olarak saklar. psikolojik danışmanlara yönelik düzenlenecek il
XII. Öğrenciyle ilgili yürütülen çalışmaların bitiminde veya ilçede seminer ve kurs gibi hizmet içi eğitim
gizlilik ilkesini gözeterek ilgili eğitim kurumuna etkinliklerinin mahallî hizmet içi eğitim planına
bilgilendirme amaçlı resmî yazı gönderir. alınması için gerekli önerilerde bulunur.
XIII. Bireyi tanıma tekniklerini uygular, X. Eğitim kurumlarında görevli rehber öğretmen/
değerlendirmeleri raporlaştırarak bireylere geri psikolojik danışmanların bilgi ve becerilerini
bildirimde bulunur ve ihtiyaç hâlinde ilgililerle arttırmaya yönelik konferans, panel gibi bilimsel
paylaşır. Gerektiğinde bireyi tanıma tekniklerini etkinlikler düzenler. Gerektiğinde üniversiteler
geliştirme çalışmalarına katılır. veya diğer ilgili kurum ve kuruluşlardan uzman
desteği alır.
XIV. Tarama ve tanılama amacıyla psikolojik ölçme
araçlarını kullanır, sonuçlarını değerlendirir ve XI. Hizmetlerde kullanılacak ölçme araçlarının tespiti,
özel eğitim hizmetleri bölümüne bilgi verir. Gerekli temini, geliştirilmesi ile rehberlik ve psikolojik
durumlarda ilgili kurum ve kuruluşlara yönlendirir. danışma servislerine dağıtımı için yapılacak
çalışmaları planlar ve yürütür.
XV. Bireyin rehberlik ve psikolojik danışma
hizmetlerinin müdahale alanı ya da rehber 5. İhtiyaç halinde bu hizmetler çevrimiçi bilgi
öğretmen/psikolojik danışmanın mesleki teknolojileri kullanılarak uzaktan verilebilir.
yeterlikleri dışında kalan bir uzmanlık alanında
yardıma ihtiyaç duyması durumunda, bireyi 6. Bölümde sunulan rehberlik ve psikolojik
yardım alabileceği düşünülen daha yetkin uzman
kişi, kurum ve kuruluşlara yönlendirir. danışma hizmetleri Bakanlıkça hazırlanan etik
yönerge doğrultusunda yürütülür.
d. Araştırma geliştirme hizmet alanı
kapsamında;
KAYNAKÇA
I. Bölgenin ihtiyaçları doğrultusunda bilimsel
araştırma yöntem ve tekniklerini kullanarak her 1. MEB Özel Eğitim Hizmetleri Yönetmeliği
eğitim öğretim yılında en az bir araştırma yapar. http://orgm.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2020_08/31230315_RAM_
Araştırma sonuçlarına göre rehberlik ve araştırma YONERGESY.pdf
merkezi tarafından çalışmalar planlanır ve 2. *Danıştay İdari Dava Daireleri Kurulu tarafından 14/08/2020 tarihli ve 31213 sayılı
yürütülür. Resmî Gazetede yayımlanan Millî Eğitim Bakanlığı Rehberlik ve Psikolojik Danışma
Hizmetleri Yönetmeliğinin 14. Maddesi ile Eylül 2020 tarihli Tebliğler Dergisinde
yayımlanan Millî Eğitim Bakanlığı Rehberlik ve Araştırma Merkezi Yönergesinin
tamamının yürütülmesi durdurulmuştur.
Şubat 2022 - Sayı 1 | 63