Page 47 - ÖZ BAKIŞ - İZMİR İl Millî Eğiitm Müdürlüğü Özel Eğitim ve Rehberlik Dergisi
P. 47
Öz Bakış
çocuklarının eğitim hayatı ile ilgili düzenlemeleri kaygı ve depresyon gibi olumsuz duygu durumları
uzmanlarla birlikte yapabildikleri, bunun yanında ile baş edebilmelerine yardımcı olmak için psikolojik
psiko-sosyal destek alabildikleri yegâne kurumdur. destek hizmeti vermek de Rehberlik Araştırma
Bu noktada ilk olarak engelli bireye ihtiyacı Merkezlerinin yürüttüğü çalışmalar arasındadır.
olan özel eğitim desteğinin nasıl ve ne koşulda Bu hizmet başvuruda bulunan tüm ailelere
verilebileceği ile ilgili bilgilendirme ve düzenlemeler herhangi bir ön koşul istenmeden sunulmaktadır.
yapılır. RAM tarafından her bireyin engel durumuna Bununla beraber Rehberlik Araştırma Merkezleri
özel, eğitim programı hazırlanır ve bu eğitim okuldaki tüm velilere ve sahada görev yapan
programı doğrultusunda her yıl adım adım ilerlemesi tüm öğretmenlere yönelik engelli bireylerle ilgili
kaydedilir. farkındalık yaratacak eğitimler, seminerler ve psiko-
sosyal çalışmalar düzenlemektir.
Çocuğun gösterdiği performansa göre yeni
hedeflerle program güncellenir. Özel eğitim hizmeti Son söz olarak engelli çocuğa sahip aileler için
ile ilgili yönlendirme bununla kalmayıp, okul çağına sosyal destek diğer desteklerin yanında daha
gelmiş engelli çocukların kendilerine en uygun yaşamsal bir öneme sahip olmaktadır. Yalnız
ve sağlıklı okul ortamına yönlendirilmesini de olmadıklarını bilmek, kendilerine yardım edileceğine
içermektedir. güvenmek bu ailelerin psikolojik sağlamlığını
artırarak baş etme mekanizmalarının daha
Okuldaki ortamının düzenlenmesine yönelik
gereken işlemlerin yürütülmesine müşavirlik hizmeti sağlıklı çalışmasını sağlar. Durum böyle olunca
yine RAM tarafından verilmektedir. Öte yandan engel durumu değişmese bile ailenin hayatı
engelli çocuğa sahip ailelerin bu süreçte yaşadıkları değişebilmektedir.
KAYNAKÇA
1. Aslan, F. (2019). Özel Eğitim Gereksinimi Olan Çocukların Ebeveynlerinin Evlilik 12. Kaçan Softa, H.(2001). Engelli Çocuğa Sahip Olan Ebeveynlerin Depresyon
Uyumları, Umutsuzluk Düzeyleri Ve Algılanan Sosyal Destek Düzeylerinin Düzeylerinin İncelenmesi. XII.Ulusal Konsültasyon Liyezon Psikiyatrisi ve
İncelenmesi. İstanbul Üniversitesi Yayımlanmış YLT. Psikosomatik Tıp Kongresi Bildirileri.
2. Balcı ,S.;Kızıl,H. ; Savaşer,S.; Dur,Ş.; Mutlu, B. (2019). Zihinsel engelli çocuğu olan 13. Karadağ, G. (2009). Engelli Çocuğa Sahip Annelerin Yaşadıkları Güçlükler
ailelerin yaşadığı güçlüklerin ve aile yükünün belirlenmesi. Psikiyatri Hemşireliği ile Aileden Algıladıkları Sosyal Destek ve Umutsuzluk Düzeyleri. TAF
Dergisi. PreventiveMedicineBulletin, 2009: 8(4)
3. Bildirici, F. (2014). Özel eğitime gereksinimi olan çocuğa sahip ailelerde aile yükü 14. Kazak,A.E.(1987).Familieswithdisabledchildren: Stressandsocialnetworks
ile psikolojik dayanıklılık arasındaki ilişki. Haliç Üniversitesi, Yayımlanmamış YLT, in threesamples. Journal of Abnormal Child Psychologyvolume 15,
pages137–146(1987)
4. Breslau, N.;Staruch,K.S.; MortimerJr, E.A. (1982). Psychological Distress in
Mothers of Disabled Children. 15. Lofçalı, A.N.(2019). Özel Eğitime Gereksinim Duyan Çocuklara Sahip Annelerin
Çocukları İle Olan İlişkileri, Depresyon Düzeyleri Ve Kişilik Özellikleri. Beykent
5. Coşkun, Y.; Akkaş, G. (2009). Engelli Çocuğu Olan Annelerin Sürekli Kaygı Üniversitesi Yayımlanmış YLT.
Düzeyleri İle Sosyal Destek Algıları Arasındaki İlişki. Ahi Evran Üniversitesi
Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi (KEFAD) Cilt 10, Sayı 1, 16. MıdıkÖzpak, A.; Tekin, O., Arslan, İ.; Gürhan, B.; Özdaş, M.S.; Çelik, M.; Arıman,
O.Ö.; Evmez, M.; Fidancı, İ. (2017). Engelli Çocuk Sahibi Olan Ebeveynlerin
6. Çetin, K. (2018). Engelli Çocuklara Sahip Ailelerin Çocuklarını Kabul- Reddi İle Sağlıklı Yaşam Biçimi Davranışlarının İncelenmesi. Araştırma Makalesi. Konuralp
Sosyal Destek İlişkisinin Çeşitli Değişkenlerce Yordanması. Adnan Menderes Tıp Dergisi e-ISSN1309–3878 Singhi,P.;Goya, L.l; Pershad,D. ; Singhi, S.;
Üniversitesi. Eğitim Bilimleri Dergisi, Sayı: Aralık, 2018, 9(2), Sayfa: 137-154. WaliaB. N. S.(1990). Psychosocialproblems in families of disabledchildren.
7. Demir, G.; Özcan, A.; Kızılırmak, A. (2010). Zihinsel Engelli Çocuğa Sahip Resch,J.A.; Elliott,T.R.; Benz, M.R. (2012). DepressionAmongParents of
Annelerin Depresyon Düzeylerinin Belirlenmesi. Anadolu Hemşirelik ve Sağlık ChildrenWithDisabilities.
Bilimleri Dergisi, 2010; 13: 4 17. Sivrikaya, T.; Çifci Tekinarslan,İ. (2013). Zihinsel Yetersizliği Olan Çocuğa Sahip
8. Doç. Dr. Avşaroğlu, S.; Okutan, H. (2018). Zihin Engelli Çocuğu Olan Ailelerin Annelerde Stres, Sosyal Destek ve Aile Yükü. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri
Fakültesi Özel Eğitim Dergisi 2013, 14(2) 17-29.
Yaşam Doyumları, İyimserlik Ve Psikolojik Belirti Düzeylerinin İncelenmesi. Manas
Sosyal Araştırmalar Dergisi. Cilt: 7 Sayı: 1 18. Şimşek Aybar, Ş.S. (2014). Özel Eğitim Merkezinde Tedavi Edilen Çocukların
Anne Ve Babalarında Depresyon Ve Yaşam Kalitesinin Analizi. İstanbul Bilim
9. Feldman, M.A.,Varghese, J., Ramsay, J. &Rajska, D.(2002).
RelationshipsBetweenSocialSupport, StressandMother-Child Interactions Üniversitesi. Yayımlanmış YLT.
in MotherswithIntellectualDisabilities. Journal of AppliedResearch İn 19. Türkiye İstatistik Kurumu [TÜİK] (2002). Türkiye Engelliler Araştırması.
IntellectualDisabilities. 15, 314-323.
20. Zengin, B. (2013). Özel Eğitime Muhtaç Çocuğa Sahip Ebeveynlerin Algıladıkları
10. Gray,D.E.&Holden, W.J.(1992) Psychological-socialwell-being among the parents Sosyal Destek, Psikolojik Dayanıklılık Ve Umut Düzeyleri. Gazi Üniversitesi.
of children with autism. Journal of IntellectualandDevelopmentalDisability, 18, Yayımlanmış YLT.
83–93.
21. https://www.tr.undp.org/content/turkey/tr/home.html
11. Görgü, E. (2005). 3-7 Yaş Arası Otistik Çocuğa Sahip Olan Annelerin Algıladıkları
Sosyal Destek Düzeyleri İle Depresyon Düzeyleri Arasındaki İlişki. Marmara
Üniversitesi. Yayımlanmış YLT.
Şubat 2022 - Sayı 1 | 47