Page 47 - ÖZ BAKIŞ - İZMİR İl Millî Eğiitm Müdürlüğü Özel Eğitim ve Rehberlik Dergisi
P. 47

Öz Bakış



            çocuklarının eğitim hayatı ile ilgili düzenlemeleri   kaygı ve depresyon gibi olumsuz duygu durumları
            uzmanlarla birlikte yapabildikleri, bunun yanında   ile baş edebilmelerine yardımcı olmak için psikolojik
            psiko-sosyal destek alabildikleri yegâne kurumdur.   destek hizmeti vermek de Rehberlik Araştırma
            Bu noktada ilk olarak engelli bireye ihtiyacı     Merkezlerinin yürüttüğü çalışmalar arasındadır.
            olan özel eğitim desteğinin nasıl ve ne koşulda   Bu hizmet başvuruda bulunan tüm ailelere
            verilebileceği ile ilgili bilgilendirme ve düzenlemeler   herhangi bir ön koşul istenmeden sunulmaktadır.
            yapılır. RAM tarafından her bireyin engel durumuna   Bununla beraber Rehberlik Araştırma Merkezleri
            özel, eğitim programı hazırlanır ve bu eğitim     okuldaki tüm velilere ve sahada görev yapan
            programı doğrultusunda her yıl adım adım ilerlemesi  tüm öğretmenlere yönelik engelli bireylerle ilgili
            kaydedilir.                                       farkındalık yaratacak eğitimler, seminerler ve psiko-
                                                              sosyal çalışmalar düzenlemektir.
            Çocuğun gösterdiği performansa göre yeni
            hedeflerle program güncellenir. Özel eğitim hizmeti   Son söz olarak engelli çocuğa sahip aileler için
            ile ilgili yönlendirme bununla kalmayıp, okul çağına   sosyal destek diğer desteklerin yanında daha
            gelmiş engelli çocukların kendilerine en uygun    yaşamsal bir öneme sahip olmaktadır. Yalnız
            ve sağlıklı okul ortamına yönlendirilmesini de    olmadıklarını bilmek, kendilerine yardım edileceğine
            içermektedir.                                     güvenmek bu ailelerin psikolojik sağlamlığını
                                                              artırarak baş etme mekanizmalarının daha
            Okuldaki ortamının düzenlenmesine yönelik
            gereken işlemlerin yürütülmesine müşavirlik hizmeti   sağlıklı çalışmasını sağlar. Durum böyle olunca
            yine RAM tarafından verilmektedir. Öte yandan     engel durumu değişmese bile ailenin hayatı
            engelli çocuğa sahip ailelerin bu süreçte yaşadıkları   değişebilmektedir.





            KAYNAKÇA


            1.   Aslan, F. (2019). Özel Eğitim Gereksinimi Olan Çocukların Ebeveynlerinin Evlilik   12.   Kaçan Softa, H.(2001). Engelli Çocuğa Sahip Olan Ebeveynlerin Depresyon
               Uyumları, Umutsuzluk Düzeyleri Ve Algılanan Sosyal Destek Düzeylerinin   Düzeylerinin İncelenmesi. XII.Ulusal Konsültasyon Liyezon Psikiyatrisi ve
               İncelenmesi. İstanbul Üniversitesi Yayımlanmış YLT.  Psikosomatik Tıp Kongresi Bildirileri.
            2.   Balcı ,S.;Kızıl,H. ; Savaşer,S.; Dur,Ş.; Mutlu, B. (2019).  Zihinsel engelli çocuğu olan   13.  Karadağ, G. (2009). Engelli Çocuğa Sahip Annelerin Yaşadıkları Güçlükler
               ailelerin yaşadığı güçlüklerin ve aile yükünün belirlenmesi. Psikiyatri Hemşireliği   ile Aileden Algıladıkları Sosyal Destek ve Umutsuzluk Düzeyleri. TAF
               Dergisi.                                          PreventiveMedicineBulletin, 2009: 8(4)
            3.   Bildirici, F. (2014). Özel eğitime gereksinimi olan çocuğa sahip ailelerde aile yükü   14.  Kazak,A.E.(1987).Familieswithdisabledchildren: Stressandsocialnetworks
               ile psikolojik dayanıklılık arasındaki ilişki. Haliç Üniversitesi, Yayımlanmamış YLT,   in threesamples. Journal of Abnormal Child Psychologyvolume 15,
                                                                 pages137–146(1987)
            4.   Breslau, N.;Staruch,K.S.;  MortimerJr, E.A. (1982). Psychological Distress in
               Mothers of Disabled Children.                  15.  Lofçalı, A.N.(2019).  Özel Eğitime Gereksinim Duyan Çocuklara Sahip Annelerin
                                                                 Çocukları İle Olan İlişkileri, Depresyon Düzeyleri Ve Kişilik Özellikleri. Beykent
            5.   Coşkun, Y.; Akkaş, G. (2009). Engelli Çocuğu Olan Annelerin Sürekli Kaygı   Üniversitesi Yayımlanmış YLT.
               Düzeyleri İle Sosyal Destek Algıları Arasındaki İlişki. Ahi Evran Üniversitesi
               Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi (KEFAD) Cilt 10, Sayı 1,   16.   MıdıkÖzpak, A.; Tekin, O., Arslan, İ.; Gürhan, B.; Özdaş, M.S.; Çelik, M.;  Arıman,
                                                                 O.Ö.;  Evmez, M.;  Fidancı, İ. (2017). Engelli Çocuk Sahibi Olan Ebeveynlerin
            6.   Çetin, K. (2018). Engelli Çocuklara Sahip Ailelerin Çocuklarını Kabul- Reddi İle   Sağlıklı Yaşam Biçimi Davranışlarının İncelenmesi. Araştırma Makalesi. Konuralp
               Sosyal Destek İlişkisinin Çeşitli Değişkenlerce Yordanması. Adnan Menderes   Tıp Dergisi e-ISSN1309–3878 Singhi,P.;Goya, L.l; Pershad,D. ; Singhi, S.;
               Üniversitesi. Eğitim Bilimleri Dergisi, Sayı: Aralık, 2018, 9(2), Sayfa: 137-154.  WaliaB. N. S.(1990). Psychosocialproblems in families of disabledchildren.
            7.   Demir, G.; Özcan, A.; Kızılırmak, A. (2010). Zihinsel Engelli Çocuğa Sahip   Resch,J.A.; Elliott,T.R.;  Benz, M.R. (2012). DepressionAmongParents of
               Annelerin Depresyon Düzeylerinin Belirlenmesi. Anadolu Hemşirelik ve Sağlık   ChildrenWithDisabilities.
               Bilimleri Dergisi, 2010; 13: 4                 17.  Sivrikaya, T.; Çifci Tekinarslan,İ. (2013). Zihinsel Yetersizliği Olan Çocuğa Sahip
            8.   Doç. Dr. Avşaroğlu, S.; Okutan, H. (2018). Zihin Engelli Çocuğu Olan Ailelerin   Annelerde Stres, Sosyal Destek ve Aile Yükü. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri
                                                                 Fakültesi Özel Eğitim Dergisi 2013, 14(2) 17-29.
               Yaşam Doyumları, İyimserlik Ve Psikolojik Belirti Düzeylerinin İncelenmesi. Manas
               Sosyal Araştırmalar Dergisi. Cilt: 7 Sayı: 1   18.  Şimşek Aybar, Ş.S. (2014). Özel Eğitim Merkezinde Tedavi Edilen Çocukların
                                                                 Anne Ve Babalarında Depresyon Ve Yaşam Kalitesinin Analizi. İstanbul Bilim
            9.   Feldman, M.A.,Varghese, J., Ramsay, J. &Rajska, D.(2002).
               RelationshipsBetweenSocialSupport, StressandMother-Child Interactions   Üniversitesi. Yayımlanmış YLT.
               in MotherswithIntellectualDisabilities. Journal of AppliedResearch İn   19.  Türkiye İstatistik Kurumu [TÜİK] (2002). Türkiye Engelliler Araştırması.
               IntellectualDisabilities. 15, 314-323.
                                                              20.  Zengin, B. (2013). Özel Eğitime Muhtaç Çocuğa Sahip Ebeveynlerin Algıladıkları
            10.   Gray,D.E.&Holden, W.J.(1992) Psychological-socialwell-being among the parents   Sosyal Destek, Psikolojik Dayanıklılık Ve Umut Düzeyleri. Gazi Üniversitesi.
               of children with autism. Journal of IntellectualandDevelopmentalDisability, 18,   Yayımlanmış YLT.
               83–93.
                                                              21.  https://www.tr.undp.org/content/turkey/tr/home.html
            11.   Görgü, E. (2005). 3-7 Yaş Arası Otistik Çocuğa Sahip Olan Annelerin Algıladıkları
               Sosyal Destek Düzeyleri İle Depresyon Düzeyleri Arasındaki İlişki. Marmara
               Üniversitesi. Yayımlanmış YLT.


                                                                                        Şubat 2022 - Sayı 1   | 47
   42   43   44   45   46   47   48   49   50   51   52