Page 86 - ÖZ BAKIŞ - İZMİR İl Millî Eğiitm Müdürlüğü Özel Eğitim ve Rehberlik Dergisi - SAYI 2
P. 86

Öz Bakış



            Aile içi etkileşimi daha iyi
            anlayabilmek için etkileşimi
            oluşturan ilişkilere bakmak
            gerekebilir. Bunlar; annenin
            kendisiyle olan ilişkisi, babanın
            kendisiyle olan ilişkisi, anne
            babanın birbirleriyle ilişkisi,
            annenin çocukla ilişkisi, babanın
            çocukla ilişkisi, çocuğun kendisi
            ile olan ilişkisi ve çocukların
            birbirleriyle olan ilişkileridir.
            Bu ilişkiler içinde en lokomotif
            ilişki anne babanın birbirleriyle
            olan ilişkisidir. Eğer bu ilişki iyi
            işliyorsa, aile içindeki etkileşim
            olumludur, ancak bu ilişki iyi
            işlemiyorsa aile içindeki diğer   Aile İçi İletişimde Roller
            ilişkiler de bundan olumsuz      Aile içindeki roller katı ise,   duygusu, sorumluluk duygusu,
            etkilenir. Anne babanın          dünyayı kategoriler içinde gören,   kendini gerçekleştirme ve manevi
            birbirleriyle olan ilişkisinin sağlıklı   kalıplaşmış benlik yapısı olan   yaşamın temellerini oluşturma
            olmadığı durumlarda aile üyeleri   insanlar yetişir. Ailede roller   ortamı bu gereksinmelerden
            kendilerini baskı ve tehdit      esnek ise, dünyayı çok boyutlu   bazılarıdır. Bu gereksinimler
            altında hissedebilir. Bu durumda   görebilen hoşgörülü insanlar   karşılanmayıp çocuk ihmal
            çocuklardan biri dikkati kendi   yetişir. Çocuk davranışlarıyla   edilirse, çocuk ruhsal ve
            üstüne çekmek için davranış      içinde yetişmiş olduğu aileyi    sosyal gelişim açısından
            problemi gösterebilir. Çocukları   yansıtır. Ailenin karşılaması   bundan olumsuz etkilenip
            için endişelenen anne baba bu    gereken temel gereksinmeler      gerek arkadaşlık ilişkilerinde
            kaygı karşısında kendilerini aynı   vardır. Değerli olma duygusu,   gerekse okul hayatında sorunlar
            tarafta hissedip yakınlaşabilirler.  güven ortamı, yakınlık, dayanışma  yaşayabilir.

            Ailede çocuğun benlik
            saygısının yüksek olabilmesi
            için öncelikle anne babanın
            kendi benlik algılarının yüksek
            olması ve çocuğun kişiliğine
            saygı duyarak aşırı koruyucu         Çocuğun içinde bulunduğu gelişim döneminin gerektirdiği
            yaklaşımdan kaçınmaları gerekir.   görevleri kendisi yapabilecekken annesinden yardım görmesi,
            Çocuğun içinde bulunduğu          onun kendi kararını kendi vermesini, problem çözme becerilerini
            gelişim döneminin gerektirdiği        ve topluma özgürce, cesaretle katılımını olumsuz etkiler.
            görevleri kendisi yapabilecekken
            annesinden yardım görmesi,
            onun kendi kararını kendi
            vermesini, problem çözme
            becerilerini ve topluma özgürce,
            cesaretle katılımını olumsuz
            etkiler.



            86 |  Özel Eğitim ve Rehberlik Dergisi
   81   82   83   84   85   86   87   88   89   90   91