Page 88 - ÖZ BAKIŞ - İZMİR İl Millî Eğiitm Müdürlüğü Özel Eğitim ve Rehberlik Dergisi - SAYI 2
P. 88
Öz Bakış
abanın babalık rolünün gereklerini yerine getiremediği durumlarda çocuklardan
biri bu role soyunabilir. Bu da çocuğun doğal gelişimini olumsuz etkiler. Sağlıklı
B ailede anne baba kendi rollerini, çocuklar da kendi rollerini oynar.
Çocuğun birey olma yolculuğu boyunca içinde bulunduğu ailedeki annelik-babalık
rollerinin onun gelişimi üzerinde etkisi büyüktür. Ebeveynler bu rolleri sergilerken hem
çocuğun ihtiyaç duyduğu sevgi, ilgi, şefkat ve hoşgörüyü çocuklarına göstermeli hem
de yaşama uyum sağlayabilmeleri için gerekli disiplini verebilmelidirler.
Ebeveynler çocuklarını yetiştirirken ilkeli duruşlarını korumalı, kendi davranış biçimlerine
dikkat etmeli, çocuklarının olumsuz davranışlarına negatif tepkiler vermemeli, çocuğun
kendini ifade etmesini kısıtlayacak kurallar koymaktan kaçınmalıdırlar. Çocuğun
olumsuz davranışına gösterilen negatif ya da aşırı tepki, o an için olumsuz davranışı
söndürmek konusunda işe yaramış gibi görünse de çocuktaki güven duygusunu
zedeleyebileceğinden çok sakıncalıdır.
Ebeveynler olumsuz davranışlarla baş etmek için, davranışın sonuçlarıyla ilgili
çocuklarıyla konuşup ikna etmeli, çocukla birlikte uygun bir kural geliştirilmelidir.
Çocukla bu konularda konuşurken kullanılan dil ve üslupta, çocuğun kişiliğinin değil,
davranışının eleştirildiğini hissettirmelidir.
Sonuç olarak; birey için gelişimin her alanında aile içi iletişim ve analık babalık rolleri çok
önemlidir. Ebeveynler; analık babalık rollerini sergilerken, hoşgörü-disiplin dengesini en
sağlıklı şekilde kurmalıdır. Çocukların yaşamda kendilerini özgürce ifade edip, hayata
cesaretle katılabilmeleri için aile içi iletişimde onları etkin dinlemenin önemi konularında
bilinçlendirilmelidirler.
Çocuğun birey olma yolculuğu boyunca içinde bulunduğu ailedeki annelik-
babalık rollerinin onun gelişimi üzerinde etkisi büyüktür. Ebeveynler bu rolleri
sergilerken hem çocuğun ihtiyaç duyduğu sevgi, ilgi, şefkat ve hoşgörüyü
çocuklarına göstermeli hem de yaşama uyum sağlayabilmeleri için gerekli
disiplini verebilmelidirler.
KAYNAKÇA
1. Cüceloğlu. D. (2002). İletişim Donanımları. Remzi Kitapevi, 4. Kara, G. (2006). Halkla İlişkiler Fonksiyonunun Aile İçi İletişim
İstanbul. Olgusuna Katkısı. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. İstanbul:
Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü
2. Önder, A. (2003). Ailede İletişim. Morpa Kültür Yayınları, İstanbul.
5. https://www.cift-terapisi.com/?pnum=23&pt=
3. Tezel, A. (2004). “Aile İçi İletişim” Uluslararası Bilim Dergisi,
ISSN:1303-5134
88 | Özel Eğitim ve Rehberlik Dergisi