Page 26 - ÖZ BAKIŞ - İZMİR İl Millî Eğiitm Müdürlüğü Özel Eğitim ve Rehberlik Dergisi
P. 26
Öz Bakış
Sosyal beceri, bireylerin bulundukları sosyal ortamlara uygun davranmalarına,
toplum içerisinde yer edinebilmelerine ve kişilerarası iletişimlerini olumlu bir şekilde
gerçekleştirebilmelerine etki eden tutum, davranış ve düşüncelerin genel adıdır.
(Samancı ve Uçaz,2017)
Sosyal beceri, toplum içerisinde bulunurken tüm gelişim alanlarını destekler. Bunun yanında
hissedilen bir ihtiyaçtır. Yani toplum içinde oyunlar başka insanların istek, ihtiyaç ve duygusal
kullanılan ve toplum içinde öğrenilen becerilerdir. durumlarından haberdar olmaya yardımcı olur.
Sosyal öğrenme kuramına göre, çocuklar ilişki Bununla birlikte oyun oynayan çocuklar kendisinin
içinde olduğu diğer insanların davranışlarını de istek, ihtiyaç ve özelliklerinin farkına varır. Bu
gözlemler ve aynı koşullarda benzer davranış farkındalık kendisinin ve başkalarının ihtiyaçları
kalıplarını sergilerler. Bu bakış açısına göre çocuklar arasında denge kurması olanağı sunar. Başkaları
davranışları gözlemsel olarak öğrenirler (Cartledge ile etkileşim, özellikle oyun aracılığı ile sağlanan bu
ve Milburn, 1992). Bu beceriler modellenerek birliktelikler çocukların problem çözme, iş birliği
ve akran ilişkileri ile gelişir ve değişir. Çocukluk yapma, duygularını yönetme, akıl yürütme ve sosyal
çağındaki sosyalleşme süreçleri yetişkin yaşamın kurallara uyum sağlama becerilerini geliştirmeye
ön hazırlığıdır. Çocukluk çağında edinilen sosyal yardımcı olur.
beceriler kişilik gelişiminin oluşmasında önemli role Edinilen bu beceriler, çocukların benlik algılarının
sahip olur. üzerinde önemli bir etkiye sahip olur ve bu beceriler
Sosyal beceriler özellikle akranlarla oynanan sayesinde çocuklar kendilerine sosyal yaşam
oyunlar sonucu edinilir. Oyunlar, çocukların içerisinde bir alan inşa ederler.
26 | Özel Eğitim ve Rehberlik Dergisi