Page 56 - ÖZ BAKIŞ - İZMİR İl Millî Eğiitm Müdürlüğü Özel Eğitim ve Rehberlik Dergisi
P. 56
Öz Bakış
Toplumsal kuralların öğretimi hususunda en (Huizinga,1995). Oyun saatleri sayesinde
kolay ve en etkili yol oyunlardır. Oluşturulmuş kabul edildiğini, anlaşıldığını ve değer
bir oyun ortamında çocuk söz hakkı isteme, verildiğini hisseden çocuğun kendine
sıraya girme, düzen oluşturma, saygı verdiği değer, özsaygı artacak ve yeterlilik
duyma, paylaşma ve eşyasına sahip çıkma, konusunda daha pozitif duygulara sahip
düşüncelerini paylaşma gibi birçok davranışı olacaktır.
öğrenir (Doğanay, 1988). Çocuğun bu sürecin sonunda kendini kontrol
Oyunlarla birlikte çocuk kendini keşfetmeye etme pratiklerini keşfetmesi de oyunun en
başlayacaktır. Davranışlarını ve tepkilerini büyük kazanımları arasındadır.
görerek onları yönetmeyi öğrenecektir
Bir Oyun Ortamı Nasıl Olmalı?
İşe ilk olarak bunun özel bir saat olduğunu Ebeveyn bu oyun zamanında çocuğu çok
çocuğunuza hissettirerek başlamanız fazla yönlendirmemelidir. Çocuk eğer mavi
gerekiyor. “Bu bizim birlikte geçireceğimiz arabayı göstererek “Bu ne?” diye size
özel bir zaman” mesajını çocuğa önceden soruyorsa “Sen ne olmasını istiyorsun?”
vermelisiniz. diyerek cevap vermek yaratıcılığını
engellememek adına önemlidir. Bu oyunda
Sizi rahatsız edebilecek tüm dikkat dağıtıcı
unsurlar kontrol altına alınmalı, telefon, lider çocuktur. Siz onun dansına eşlik eden
televizyon ve tabletten arındırılmış bir ortam olmalısınız.
olmasına dikkat etmelisiniz. Bu özel ortamda Hangi oyuncaklarla oynayacağını kendisi
eleştirme, yargılama, zorlama, kızdırma seçebilir. Oyun sonunda da oyuncaklar
ve aşağılama gibi şeylere yer olmadığını çocukla birlikte toplanarak yerlerine koyulur.
bilmelisiniz.
56 | Özel Eğitim ve Rehberlik Dergisi