Page 7 - ÖZ BAKIŞ - İZMİR İl Millî Eğiitm Müdürlüğü Özel Eğitim ve Rehberlik Dergisi - SAYI 2
P. 7

Öz Bakış



            özel yöntem ve araçlarla         araştırma olan Nüfus ve Konut    bireylerin gereksinimlerini
            gerekirse özel mekânlarda        Araştırması (2011) sonucuna      karşılamak, yaşama katılımlarını
            her özel gereksinimli grup için   göre 3 yaş ve üzeri nüfusta     ve uyumlarını sağlamak
            farklı olarak geliştirilmiş özel   engellilik kişi sayısı 4.882.841’dir.   amacıyla sunulan tüm eğitim
            programlarla verilen eğitim”     Genel nüfus içerisinde bireylerin   hizmetlerini kapsamaktadır. Özel
            (Baykoç Dönmez, 2010) şeklinde   %4,1’i bir şeyleri taşımada ya   gereksinimli bireylerin, en kısa
            tanımlanmıştır. Özel eğitim özel   da tutmada, %3,3’ü yürümede    sürede, gereksinim duydukları
            gereksinimli bireylerin hem      ve merdiven kullanmada, %2’si    alanlarla ilgili olarak uygun
            kendileri hem de ailelerinin     öğrenmede ve dikkat toplamada,   eğitim ortamlarında ve yine özel
            yaşamlarını kolaylaştıran ve     %1,4’ü görmede, %1,1’i işitmede,   gereksinimli bireye uygun yöntem
            hayat kalitelerini artıran ihmal   %0,7’si ise konuşmada güçlük   ve araç-gereçler kullanarak
            edilemeyecek kadar önem arz      yaşadıklarını belirtmişlerdir.   desteklenmesi kapasitelerini en
            eden bir konudur.                                                 yüksek düzeyde kullanabilmeleri
                                             İnsan hayatı, doğumla başlayan
            Bu yazımızda özel eğitimin ne    çocukluk, ergenlik, yetişkinlikle   yönünden değerlendirildiğinde
            olduğu, neden gerekli olduğu,    devam eden ve yaşlılıkla         büyük bir önem taşımaktadır
            hangi çocukların özel eğitime    son bulan farklı evrelerden      (Çabuk, 2015).
            gereksinim duyduğu ve özel       oluşmaktadır.  Her evrede        Özel eğitim normal okullarda
            eğitimin sağladığı faydaların    birbirlerini etkileyen dil, zihinsel,   verilen eğitimden farklı bir eğitim
            neler olduğu sorularına cevap    fiziksel, sosyal-duygusal        modeli gerektiren birebir eğitim
            aranacaktır. Bununla beraber     gelişim alanları yer almaktadır.   şeklidir. Özel eğitimin temel
            yazımızın en sonunda da özel     Bu gelişim alanlarındaki         amacı özel gereksinimli bireyleri
            gereksinimli çocuğa sahip olan   basamakları gerçekleştiremeyen   topluma uyumlu hale getirmektir.
            ailelere önerilerde bulunulacaktır.  ya da gerçekleştirmekte zorluk   Bu noktada özel gereksinimli
                                             çeken bireylerin özel eğitime    bireyin kendi kendine yetebilen
            UNESCO tarafından yapılan
            araştırmalara göre, Türkiye      ihtiyaç duymaları kaçınılmaz     bireyler haline getirilmesi ve
            nüfusunun yaklaşık %10’u         bir durumdur (Yavuz, 2018).      akranlarıyla anlamlı farklılık
            engelli bireylerden oluşmaktadır   Özel eğitim, akranlarıyla      gösteren bireylerin özel eğitim
            (Ulutaşdemir, 2007). Bir başka   kıyaslandıklarında farklı        yoluyla eksiklerinin giderilmesi
                                             gelişimsel özellikler gösteren   önemlidir.









                             Özel gereksinimli bireylerin temel


                        becerileri kazanmasının yanında sosyal

                        kabulünün sağlanmasında özel eğitimin


                                önemli bir yeri bulunmaktadır.













                                                                                      Temmuz 2022 - Sayı 2   | 7
   2   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12