Page 12 - İzmir İl Milli eğitim Müdürlüğü Temmuz 2018 AR-GE Bülteni
P. 12
DOĞA TEMELLİ EKOLOJİ EĞİTİMİ
İzmir İl Milli Eğitim Müdürlüğü, Orman Bölge Müdürlüğü ve Ege Orman Vakfı işbirliğinde imzalanan protokol kapsa-
mında gerçekleştirilmiş olan “Doğa Temelli Ekoloji Eğitimi Projesi” çocukların ve onların yetiştiricisi olan öğretmen ve
ebeveynlerinin doğada eğitime ilgisini çekmek, ekosistemle ve ekolojiyle tanıştırarak kolay anlaşılır ve eğlenceli bir şe-
kilde çevresel konuları sunmak amacıyla geliştirilmiştir.
Proje kapsamında verilen eğitim kuramsal ve uygulamalı olacak şekilde hazırlanan materyal ve metodolojisi olan bir
program dâhilinde uygulanmıştır. Bu eğitim yöntemi ile beceri ve yetkinliklerini sürekli geliştirme fırsatına sahip olan
bireyler, çevreyi tanıyarak ve yaşayarak toplumsal çevre bilinci ve farkındalık seviyelerini arttırmışlardır. Eğitimler çerçe-
vesinde doğa konuları katılımcı merkezli ve interaktif olarak işlenmiştir.
Eğitim kapsamında; doğal süreçlerin öğrenilmesi, doğada vakit geçirerek doğal dengenin anlaşılmasının sağlan-
ması, doğa-insan ve koruma- kullanma etkileşiminin güçlendirilmesi sureti ile doğa bilincinin oluşturulması konularında
temel faaliyetler yapılmıştır.
Bu amaçla; öğrencilere, eğitmenlerine ve ebeveynlerine doğada eğitimin mümkün olabilmesi ve yetişkinlerin bu yön-
deki becerilerini geliştirebilmeleri için düzenlenmiştir. Proje; daha çok iç mekânlarda yapılan eğitimin dış mekâna taşın-
ması ve çocukların yeniden doğayla bağ kurabilmelerini de sağlamıştır. Dört duvarın dışında da eğitimin yapılabileceği
anlayışını yayabilmeyi hedefleyerek, yaşayarak ve yaşatarak öğrenmeyi temel yaklaşım olarak benimsemiştir. Proje ile
sınıf dışı eğitimlerin çarpan etkileri olarak; öğrencilerin doğayla bağ kurmaları, çevreye duyarlı, doğa dostu birey olma
farkındalığını yükseltmeleri, içselleştirerek bunu çevresine yansıtma potansiyeli edindirme yetkinlikleri de gelişmiştir.
Ekolojik Çocuk – Veli Akademisi kapsamında “doğada eğitim” alan öğrenciler, doğal süreçlerin öğrenilmesi, ekosis-
tem ve ekolojiyle tanışmanın yanı sıra doğa-insan ve koruma- kullanma etkileşiminin güçlendirilmesi sureti ile doğa bi-
lincinin oluşturulması konularında temel faaliyetler gerçekleştirmişlerdir. Ayrıca, öğrenmeyi öğrenme, sosyal ilişki ve
işbirliği gibi kazanımlar yoluyla, doğada vakit geçirerek doğal dengenin anlaşılması sağlanmıştır.
Projenin vizyonu, daha çok çocuğun, öğretmenin ve ebeveynin doğayla bağ kurduğu bir Türkiye’nin oluşmasıdır.
Doğa Temelli Ekoloji Eğitimi Projesi’nin bir diğer hedefi de çocuklara doğanın içinde kaliteli bir eğitim ve güvenli bir or-
tam sağlayabilmek için uzmanlar tarafından verilmiş eğitime katılıp, Türkiye’de sınıf dışı eğitim olarak doğa temelli okul
çalışmalarını yürütecek kişilerin bir araya geldiği bir ağı oluşturmak olmuştur.
Proje İzmir’de 5 ilçede - 5 kez olmak üzere uygulanmış, 200 öğrenci ve veliye ulaşılmıştır. Projenin hedef kitlesi 11-
13 yaş arası İzmir Ortaokul öğrenci ve velileri olmuştur. Eğitim; orman mühendisi, ekoloji uzmanı ve toprak bilimciler
tarafından verilmiştir. Proje ile kuramsal ve uygulamalı eğitimin verileceği doğal ve kapalı alanlar aynı anda en az 50
9