Page 8 - ÖZ BAKIŞ - İZMİR İl Millî Eğiitm Müdürlüğü Özel Eğitim ve Rehberlik Dergisi
P. 8

Öz Bakış















                          Psikolojik Sağlamlık Risk Faktörleri


                          Risk faktörleri, “olumsuz bir durumun ortaya çıkma olasılığını arttıracak ya
                          da olası bir problemin süregelmesine neden olacak etkiler” (Kirby ve Fraser,
                          1997, s.10-11) olarak tanımlanmaktadır. Risk faktörleri, genetik, biyolojik,
                          sosyokültürel ve demografik koşulları ya da özellikleri içerebilir  (Gizir,
                          2007).

                          Akar (2018), bu faktörleri aşağıdaki şekilde özetlemiştir.


                                բ Aile ile İlgili Risk Faktörleri: Aile içi şiddet, ailede psikiyatrik ya
                                da fiziksel hastalıklar olması, suç işlemiş ya da madde kullanan
                                ebeveyne sahip olma, boşanma, sosyal destek yetersizliği, yoksulluk,
                                aile içi çatışma düzeyidir.

                                բ Sosyal Risk Faktörleri: Dışlanma, kültürel ayrımcılık, göç, deprem.
                                բ Bireysel Risk Faktörleri: Kronik hastalıklar, ruhsal problemler,
                                olumsuz yaşam olaylarıdır.

                                բ Okulla İlgili Risk Faktörleri: Okul başarısının düşük olması, zorbalığa
                                maruz kalma, öğretmen desteğinin yetersiz olmasıdır.




                          Psikolojik Sağlamlığı Koruyucu Faktörler


                           Bireyin yaşamındaki risk faktörlerinin olumsuz etkisini hafifleten unsurlar;
                           bireysel, ailevi ve çevresel özellikleridir.

                           Akar (2018) bu konuda gerçekleştirilen araştırma sonuçlarından yola
                           çıkarak koruyucu faktörleri; olumlu mizaç, özdenetim, okul başarısı, akran
                           desteği, mizah, empati becerisi, en az bir yetişkinle kurulan duygusal
                           bağ, sebatkarlık, aile desteği, artistik, sportif yeterlilik, olumlu prososyal
                           davranışlar, öğretmen desteği, iyimserlik ve bilişsel esneklik olarak
                           özetlemektedir.

















             8 |   Özel Eğitim ve Rehberlik Dergisi
   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13